Rinkelende kassa
De Franse retailgroep Casino blijft groeien. Vorig jaar haalde ze voor het eerst meer dan helft van haar omzet uit haar internationale activiteiten.
In 2012 haalde Casino met 56 procent voor het eerst meer dan de helft van haar omzet uit haar internationale activiteiten. Vorig jaar verwierf de Franse retailgroep de controle over Grupo Pao de Açucar,dat met een omzet van 20,2 miljard euro, 1640 winkels en 159.800 personeelsleden veruit de grootste retailer van Brazilië is. Het bedrijf is actief in alle mogelijke winkeltypes: van de Extra–hypermarkten over de supermarktketen Extra Supermercado tot de buurtwinkels Extra Minimercado. In Colombia, de op drie na grootse economie in Latijns-Amerika, is Casino marktleider met de keten Exito, die eind vorig jaar 427 verkooppunten had — in 2012 werden er 86 nieuwe geopend — en een omzetcijfer van 4,3 miljard euro haalde. In Azië is de retailgroep aanwezig met de keten Big C. In Thailand zijn er 348 winkels met een omzet van 3 miljard euro; ook daar is Casino marktleider. In Vietnam, waar de markt nog maar weinig ontwikkeld is, baat de groep 21 Big C-hypermarkten uit, meestal in shoppingcentra.
Op groepsniveau bleef de organische groei vorig jaar beperkt tot 3,5 procent, doordat het in recessie verkerende Frankrijk een krimp van -0,8 procent liet optekenen. Vooral de hypermarkten van GéantCasinokregen veel te verduren (-7,7 %). Maar de groep voert in Frankrijk een heel diverse strategie; de helft van de omzet komt er van buurtwinkels (onder meer SM, Franprix en Monoprix). Hun omzet en hun marge hielden goed stand tijdens de crisis. Met de keten Leader Priceis Casino ook actief in het segment van de harddiscountketens (14 % van de Franse omzet).
De internationale activiteiten van Casino vertoonden vorig jaar een organische groei van 8,5 procent (11,7 % in 2008, 10,8 % in 2010 en 12,2 % in 2011). Bovendien zijn ze belangrijk voor de marges van de retailgroep, want in Latijns-Amerika en Azië liggen die fors hoger. Op groepsniveau bedroeg de rebit-marge (recurrente bedrijfswinstmarge) 4,8 procent, opgesplitst over 3,7 % in Frankrijk en 5,6 % voor de internationale activiteiten (5,5 % in Latijns-Amerika en 7,1 % in Azië). In de eerste zes maanden lag de rebit-marge 40 basispunten hoger dan in het eerste semester van 2012 (4,1 % in vergelijking met 3,7 %). Aangezien ook de omzet boven de verwachtingen uitkwam (23,8 miljard euro, tegenover de verwachte 23,7 miljard), lag de winst boven de analistenconsensus (969 miljoen euro, tegenover een analistenconsensus van 930 miljoen).
Na de bekendmaking van de cijfers herstelde de koers zich richting 80 euro, maar de nieuwe crisis rond de groeilanden deed het aandeel terugvallen tot minder dan 14 keer de verwachte winst over dit jaar en 12,5 keer die over volgend jaar. Daarom vinden we het aandeel koopwaardig.
DANNY REWEGHS
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier