Reizen boeken en plannen per gsm
Concurreren via mobiele diensten
Volgens marktonderzoeksbureau IDC zou de smartphonemarkt in het eerste kwartaal van 2011 gegroeid zijn met 80 procent in vergelijking met 2010. Vandaag zouden er wereldwijd niet minder dan vijf miljard abonnementen op draadloze diensten zijn. Het verwondert dus niet dat luchtvaartmaatschappijen steeds meer mobiele diensten aanbieden: check-in, streepjescodes voor het boarden enzovoort. Volgens Amadeus, een leverancier van IT-systemen voor de toeristische sector, zijn deze mobiele functies noodzakelijk om concurrerend te blijven.
1. Reisgidsen met applicaties
Volgens een onderzoek van TripAdvisor gebruikt 32 procent van de reizigers een smartphone om hun reis te plannen, en een nog veel groter aantal de computer. Dat is waarom de meeste reisgidsen mobiele toepassingen en specifieke diensten voor smartphones lanceren. Zestig procent van de Amerikaanse reizigers downloadt systematisch toepassingen in verband met hun reis.
2. Beter geïnformeerde passagiers
Alle luchtvaartmaatschappijen werken aan systemen om de informatieverstrekking te verbeteren bij incidenten zoals vertragingen en wijzigingen. Zo heeft Air France-KLM Connect ontwikkeld, een mobiel platform waarop de reiziger terechtkan voor informatie over alle onverwachte gebeurtenissen. Het versturen van een sms met informatie is de norm geworden, maar Amadeus voorspelt dat mobiele toepassingen steeds meer zullen worden gebruikt om alternatieve vluchten te boeken, trouwe klanten te compenseren of elektronische vouchers te verstrekken wanneer een vlucht wordt geannuleerd.
3. Papiervrij boarden
Volgens Sita, een specialist in luchtvaartcommunicatie, ontvangt wereldwijd 4 procent van de passagiers de boardingpass via een smartphone. In 2013 zal dat aantal naar verwachting oplopen tot 12 procent en zal 75 procent van de luchtvaartmaatschappijen deze dienst aanbieden.
4. Lokaliseren van passagiers en bagage
Door passagiers te lokaliseren in de luchthaven zouden de maatschappijen de passagierstromen bij het boarden beter kunnen beheren. In Japan is het al zo dat reizigers van wie de mobiele telefoon is uitgerust met een speciale chip, automatisch worden aangemeld voor hun vlucht zodra ze de beveiligingspoortjes gepasseerd zijn. Overigens is 46 procent van de luchtvaartmaatschappijen van plan om binnenkort mobiele trackingdiensten aan te bieden voor de bagage van de reizigers. “Dankzij een RFID-chip in de bagage zal je gsm je op de hoogte brengen zodra je koffer beschikbaar is”, voorspelt Sita.
5. Winkelen tijdens de vlucht
Aan boord van zowat 2000 vliegtuigen, onder meer van Delta en US Airways, is wifi aan boord, en bij sommige maatschappijen is zelfs het gebruik van 3G-telefoons mogelijk. Zesendertig procent van de passagiers wenst toegang tot het internet aan boord. “Dat vormt voor de luchtvaartmaatschappijen een unieke mogelijkheid om hun diensten tijdens de vlucht te ontwikkelen”, aldus Amadeus in zijn rapport The Always Connected Traveller. Het concept om tijdens de vlucht te winkelen, is bovendien een nieuwe verkoopervaring. Volgens Sita voorziet 59 procent van de luchtvaartmaatschappijen de introductie van breedbandinternet aan boord van de vliegtuigen.
CHRISTOPHE CHARLOT
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier