Raket vol Belgische technologie maakt debuutvlucht en wil concurreren met SpaceX

Koning Filip op bezoek bij de lanceersite van Ariane 6 in het Guiana Space Centre in Kourou, Frans-Guyana. © POOL DIDIER LEBRUN/BELGA MAG/AFP via Getty Images

Europa’s nieuwste raket, Ariane 6, maakt dinsdag zijn debuutvlucht. Na een pauze van een jaar maakt het Europees ruimtevaartagentschap (ESA) zo duidelijk dat het klaar is om de ruimterace aan te gaan met SpaceX van de Amerikaanse miljardair Elon Musk. De raket zit vol Belgische technologie.

Tussen 20.00 uur en 24.00 uur Belgische tijd wordt Ariane 6 gelanceerd vanuit de Europese ruimtevaartbasis in Kourou, Frans-Guyana. Dat is een Frans overzees gebied aan de noordkust van Zuid-Amerika. De basis ligt dicht bij de evenaar, waardoor raketten gelanceerd in oostelijke richting een extra duw krijgen door de draaiing van de aarde. Het gaat om een onbemande vlucht; aan boord bevinden zich satellieten en wetenschappelijke onderzoeksapparatuur.

de eerste vlucht van Ariane 6 moet succesvol zijn, want de lancering heeft al vier jaar vertraging opgelopen. De ontwikkeling van Ariane 6 kostte bovendien 4,5 miljard euro. “Het is absoluut noodzakelijk voor Europa om onafhankelijke toegang te hebben tot de ruimte,” zei ESA-topman Josef Aschbacher. Daarmee doelt Aschbacher op de concurrentie met SpaceX. De Falcon 9-raket van SpaceX is namelijk het enige levensvatbare alternatief voor het lanceren van grote satellieten naar de ruimte.

In de toekomst zal Ariane 6 onder meer internetsatellieten van Amazon in een baan om de aarde brengen. De eerste commerciële vlucht van Ariane 6 staat gepland voor later dit jaar. Op termijn moet Ariane 6 negen lanceringen per jaar uitvoeren. Ter vergelijking: alleen in de maand mei voerde SpaceX er veertien uit.

Bijdrage aan Belgische economie

Als Ariane 6 straks in een baan om de aarde cirkelt, is dat ook dankzij Belgische bedrijven en universiteiten. Zo levert SABCA onderdelen voor de motor en voorzien Hasseltse studenten meetapparatuur. België investeerde al 222 miljoen euro in de ontwikkeling van Ariane 6. Dat is 3,8 procent van de totale ontwikkelingskosten. “De bijdrage van België aan het Europees Ruimteagentschap (ESA) vloeit één-op-één terug naar onze economie”, zegt Bart Jorissen van ondernemerskoepel Agoria. België staat op de vijfde plek van de dertien Europese landen die financieel bijdragen aan Ariane 6.

Een groep van 26 UHasselt-studenten ontwikkelde een apparaat dat het magnetisch veld rondom de aarde in kaart brengt, OSCAR-QUBE+. “We hopen zo de navigatiesystemen van Ariane 6 te verbeteren”, zegt student Yarne Beerden. De studenten zullen de lancering volgen op groot scherm op hun campus. De Luikse universiteit is bovendien al sinds de jaren ’80 betrokken bij het testen van motoren voor ESA.

6.400 jobs

Het Brusselse bedrijf SABCA – bekend van het onderhoud van de F-16’s en F-35’s – maakt onderdelen voor de motoren van de raket, de straalpijp en het aluminium voor de romp van Ariane 6. Luchtvaart- en defensiebedrijf Safran uit Charleroi levert precieze ventielen voor de motor. Ruimtebedrijf Sonaca, gevestigd in Gosselies, bouwt metalen structuren voor het lanceerplatform

In 2018 was de ruimtevaartsector in ons land goed voor meer dan 6.400 voltijdse jobs, blijkt uit een studie van IDEA Consult. “Technologische innovaties uit de lucht- en ruimtevaart vloeien vaak over naar andere sectoren. Nu de ruimterace opnieuw losbarst opent dit groeikansen voor ons land”, besluit Jorissen.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content