Quick poetst blazoen op met eigen krant
Kritisch nieuws over Quick lezen we in kranten en magazines. Bijvoorbeeld dat de spotgoedkope Giant op 21 juli veel wrevel opwekte. Het goede nieuws post de hamburgerketen voortaan rechtstreeks bij 2,7 miljoen gezinnen. Een geslaagde marketingzet?
Nadat Vlaanderen afgelopen december aan de beurt was met de Gazet van Quick, viel een paar weken geleden bij Walen La Gazette de Quick en bij Brusselaars een tweetalige editie in de bus. Met de publicatie licht Quick zijn restaurants, eten, dienstverlening en personeelsbeleid toe. De gazette werd gedrukt op meer dan 1,6 miljoen exemplaren en verdeeld door de Belgische Distributiedienst. De actie richtte zich tot de inwoners in de buurt van de Quick-restaurants – de grote steden dus. In Vlaanderen verdeelde Quick vorig jaar al 1,1 miljoen exemplaren van zijn gazet over vijf lokale edities: Limburg, Leuven, Antwerpen, Oost- en West-Vlaanderen. De kostprijs van de operatie – Quick geeft geen cijfers – wordt geschat op enkele tienduizenden euro. De operatie vervangt de chequeboekjes met kortingbonnen bij bepaalde publicaties.
Een nieuwe gratis krant?
De fastfoodketen wil de consument op een directe manier informeren en zijn imago opkrikken na een aantal recente blunders in Frankrijk. Zo stierf begin dit jaar een Franse tiener nadat hij een voedselvergiftiging had opgelopen in een Quick bij Avignon. De keten zou best nog andere nummers willen drukken van zijn huis-aan-huisblad, maar pint zich niet vast op een bepaalde regelmaat. “Het gaat om gerichte marketingacties op het terrein die kaderen in de viering van 40 jaar Quick”, aldus Ulrich Motté, fieldmarketingmanager bij Quick. “Deze krant stelt ons in staat om gedetailleerde informatie te geven over onze restaurants en ons bedrijf, die in de gewone pers meestal niet aan bod komt.”
Een geslaagde actie?
De Gazet van Quick moet uiteraard de kern van de doelgroep van de hamburgerketen bereiken (de 18-24-jarigen), maar ook en vooral de doorsnee consument die geen fastfoodrestaurant bezoekt en alle consumenten die normaal geen kranten lezen en niet op het internet surfen. Wat is het resultaat van dit alles? Dat is volgens Quick moeilijk te kwantificeren. “Toch hebben we een stijging gemerkt van de bezoekersaantallen in onze restaurants in de dagen na het verschijnen van onze krant”, verklaart de fieldmarketingmanager van Quick.
Douglas Geddes, strategic planner bij het reclamebureau The Crew, noemt het initiatief van Quick verwarrend: “Je voelt duidelijk aan dat het fastfoodmerk zijn blazoen wil oppoetsen via een heel basale communicatieactie. Quick gebruikt hier een medium dat tegen de huidige trend van de sociale media ingaat. Het kan misschien een manier zijn om zich van de anderen te onderscheiden, door naast de traditionele kortingsbonnen ook enige redactionele inhoud mee te geven. Toch lijkt deze operatie iets te gericht en is ze zeker niet ingebed in een globaal communicatieplan. Daardoor zou de impact ervan wel eens vrij zwak kunnen zijn.”
CHRISTOPHE CHARLOT
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier