POWERPLAY. Voer voor analisten

Bruno Leijnse Redacteur bij Trends

Dat informatie gelijk staat met macht, is voor het Canadese Cognos al lang geen nieuwtje meer. De fabrikant van analysemiddelen slaagde erin zijn omzet in deze markt op twee jaar tijd te vertienvoudigen. De sleutel op dat sukses ? Gebruiksvriendelijkheid gekoppeld aan kracht.

Voor zijn ruwe marktgegevens doet farmaciebedrijf Bristol-Myers Squibb Belgium in Waterloo een beroep op IMS, de Nielsen van de farmaceutische industrie. Maar de analyse van de data gebeurt met twee softwareprodukten van het Canadese Cognos : Impromptu en PowerPlay. Met die twee relatief goedkope pc-pakketten (de administrator-versie van Impromptu kost 27.400 frank, de gebruikersversie 22.800. PowerPlay kost 32.000 frank per gebruiker) zit Cognos aan de top van de rapporterings- en analysetools, een niche die groeit met naar schatting 60 procent per jaar. Op twee jaar tijd vertienvoudigde de omzet van de Canadezen in deze zogenoemde business intelligence tools van 4 miljoen dollar tot 41,8 miljoen Canadese dollar (omgerekend 905 miljoen frank). Voor het boekjaar 1995-’96 wordt op liefst 90 miljoen Canadese dollar gemikt.

“Interessant aan PowerPlay is de aangename balans tussen de kennis die van de eindgebruiker wordt verwacht en de kapaciteiten van het produkt, ” zegt Raf Vrints, sales and marketing support manager bij Bristol-Myers Squibb Belgium. Bristol-Myers bekeek diverse konkurrentiële produkten, zoals Forest & Trees van Trinzic, PC Express van Iri Software en twee add-ins bij Lotus 1-2-3, TM1 en Perspectives. “Deze laatste zijn zeer soepel, maar vereisen dan weer een grotere kennis, ” aldus Vrints.

IMPROMPTU.

Impromptu en PowerPlay zijn twee afzonderlijke produkten. “Samen bieden ze een totaaloplossing voor de informatienoden van het topmanagement, ” stelt account manager Wilfried De Witte van Cognos NV in Zaventem.

Impromptu is een SQL database-ondervragingssoftware, wat betekent dat het in gebruik nemen ervan, in tegenstelling tot wat de naam laat vermoeden, een zaak is voor databasespecialisten die er vervolgens leuke dingen mee kunnen doen voor eindgebruikers (er bestaat dan ook een administrator- en een user-versie van). Eindgebruikers van Impromptu krijgen van hun informatici zogenoemde katalogen die bepalen welke gegevens zij kunnen raadplegen en hoe zij ze kunnen raadplegen. Hoewel de eindgebruiker dus live werkt op de database, behoudt het informaticadepartement via de katalogen en de daarin vervatte gebruikersklassen en -profielen toch kontrole op wat de klanten uitvoeren.

Impromptu houdt zo onder meer statistieken bij over de duur van ondervragingen. Wie een bepaalde vraag lanceert, wordt ingelicht over de vermoedelijke antwoordtijd van de opzoeking (en of hij ermee wil doorgaan). Ondervragingen die het systeem lange tijd monopolizeren, kunnen op die manier worden tegengehouden. De beveiliging reikt zelfs tot de waarden in de gegevens. Gebruikers kunnen verhinderd worden om bepaalde waarden te zien, zelfs tot op veld-niveau (een bepaald salaris bijvoorbeeld, terwijl andere salarissen wèl konsulteerbaar blijven).

De gegevenssets die de Impromptu-ondervragingen produceren, kan de gebruiker dan in zogenoemde frames klikken-en-slepen. Frames zijn vooraf ontworpen en deels kant-en-klaar meegeleverde informatieobjekten (zoals lijsten, formulieren, diagrammen) die dan weer in rapporten kunnen worden opgenomen.

POWERPLAY.

Hoewel Impromptu grafische rapportering toelaat, gaat het tweede Cognos-pakket, PowerPlay, op dat vlak een stuk verder. PowerPlay, dat een andere gebruikersinterface heeft dan Impromptu, is een beslissingsondersteunende analysesoftware, die trends en anomalieën visualizeert. Het pakket richt zich tot managers. Technische kennis van informatica is geen vereiste.

PowerPlay werkt niet met live-gegevens. U haalt de data om uw struktuur te bevolken uit een database, een rekenblad of een Ascii-bestand en voert ze in in de Transformer, die een onderdeel is van PowerPlay. De Transformer bouwt, door middel van kompakte indexeringen, een snelle multidimensionale ad hoc database. Deze is intelligent genoeg om al zelf bepaalde ordeningen aan te brengen (bijvoorbeeld datums indelen volgens jaar, kwartaal en maand). Kern van het programma is de mogelijkheid om een eigen informatiemodel op te stellen. Voor de hand liggende dimensies van zo’n model zijn produktlijnen, verslagperiodes, personeel, geografische gebieden en uiteraard de nodige financiële parameters. Eens dit model gemaakt, verschijnt het in een knoppenbalk bovenaan, waar u op de elementen kunt inzoemen. Men kan de verkooptrends van Moeders Knapste Schoonheidsprodukt analyzeren volgens jaar, verkoper, klant, en dergelijke, gewoon door die dimensies aan te klikken en naar de grafiek met de omzetcijfers te slepen. De elementen hoeven niet identiek te zijn met deze in de database. Men kan, binnen een dimensie, kategorieën groeperen tot nieuwe kategorieën, waarop men dan kan werken alsof ze in de basisdatabase bestonden.

Eén van de interessante dimensies zijn de afwijkingen, die de gebruiker alarmeren wanneer een bepaald item (kwaliteit, produkt, verkoper, gebied…) niet volgens plan evolueert. Dat alles vergt werkelijk geen programmatiewerk (in traditionele zin), geen kennis van computertalen (van welk niveau ook) en geen kennis van makro’s. “Eén belangrijke beperking is er wel, ” aldus Raf Vrints van Bristol-Myers Squibb Belgium. “De hoeveelheid gegevens die PowerPlay in één keer kan verwerken, is beperkt. ” Wie méér dan 500.000 records wil analyzeren, zal zijn gegevens moeten splitsen. Cognos belooft tegen het voorjaar wel een versie (5.0) die 2 miljoen records aankan.

BRUNO LEIJNSE

WILFRIED DE WITTE (COGNOS) Wordt 1995-’96 een nieuw rekordjaar ?

POWERPLAY 4.0 Begeesterend gebruiksgemak.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content