Poppetje gezien, kastje dicht

In Amerika is een nieuwe trend gesignaleerd: webshops die al na enkele dagen weer dichtgaan. Chanel en Britney Spears sprongen al op de kar. Binnenkort bij ons?

De mode van de zogenaamde pop-upwinkels, die tijdelijk opduiken op trendy plaatsen om een product te promoten of de verjaardag van een merk te vieren, is nog lang niet voorbij. Heel wat merken doen eraan mee. Zopas opende Coca-Cola in Parijs zijn Espace 125 ans en bij Chanel zijn de voorbereidingen voor de zomerboetieks in Cannes en Saint-Tropez in volle gang. Maar intussen is er alweer een nieuwe trend gesignaleerd: pop-upwinkels op het internet. Het concept is nagenoeg hetzelfde: bij wijze van evenement worden een paar dagen lang nieuwe of exclusieve producten verkocht via het internet.

Het meest opmerkelijke initiatief komt uit Canada. Het kledingmerk Roots bracht een collectie uit in samenwerking met auteur Douglas Coupland, bekend van zijn boek Generation X. Roots koos ervoor om de collectie te promoten via een tijdelijke Facebook-shop. Volgens het bedrijf leverde dat een massa nieuwe Facebook-fans op (tegenwoordig onmisbaar voor marketeers), steeg het aantal abonnees op de nieuwsbrief en boomde de onlineverkoop.

Chanel creëert buzz

Ook Chanel opende in Amerika kortstondig een Facebook-winkel toen het zijn lippenstift Rouge Coco Shine lanceerde. Cathy Daumerie, pr-verantwoordelijke van Chanel in België, noemt het Amerikaanse initiatief uitzonderlijk: “In Europa verkoopt Chanel niet via het internet. De tijdelijke onlinewinkel in de VS was bedoeld om buzz te creëren. Het product houdt het midden tussen lippenstift en gloss en richt zich tot een jong en hip publiek. Het is meer een vorm van communicatie dan een echt verkoopkanaal.” Wat later lag de lippenstift gewoon in de winkelrekken.

Nog een voorbeeld, los van Facebook: toen zangeres Britney Spears haar jongste album lanceerde, verscheen op haar officiële website een pop-upshop met merchandisingspullen. Minimale aantallen, zeer kort verkrijgbaar: het zorgde voor opgewonden fans en zwengelde de verkoop aan. Elke verkoopactie wordt aangekondigd via alle mogelijke webkanalen: website, Facebook, Twitter, newsletters enzovoort. Alle registers gaan open om tamtam te maken.

Bezoekers of klanten?

Jean-Pol Boone, oprichter van de Belgische webshop Outlet-Avenue, bevestigt: “Tijdelijke webwinkels worden vooral voor promodoeleinden gelanceerd, om een product of een merk over de tongen te doen gaan. Zulke initiatieven ontstaan vooral op Facebook of andere websites met veel trafiek. De uitdaging is natuurlijk om van al die bezoekers ook klanten te maken.”

CHRISTOPHE CHARLOT

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content