Plop verdwaald

Het Plopbos van decorbouwer Caramba Decor is uit zulk levensecht polyester opgetrokken dat zelf Plop er wel eens de weg kwijtraakt.

Het Plopbos wordt de blikvanger van Plopsaland. De bezoekertjes kunnen er ontdekken hoe kabouters wonen en werken in het donkere bos. Het decor en alle figuurtjes zijn gemaakt door de filmdecorbouwers van Caramba Decor BVBA uit Merchtem.

Medeoprichter Erik De Wulf: “Kabouter Plop is ons niet onbekend. Vorig jaar heeft Studio 100 ons gevraagd om de decors van de eerste Plopfilm te maken.” Daarnaast heeft Caramba Decor – dat uitsluitend met freelancers werkt – ook voor het Boudewijnpark gewerkt. En een andere recente opdracht was het decor van de nieuwste film van Dominique Deruddere, ‘ Iedereen Beroemd‘.

Caramba Decor werd drieënhalf jaar geleden opgericht door drie vrienden, Erik De Wulf, Peter Soete en Stef Busschots. “Daarbij volgden we de omgekeerde weg. Caramba is ontstaan omdat we een groot en goedkoop atelier in Merchtem konden kopen. Daarvóór werden we meestal ingehuurd door andere decorbouwers,” zegt De Wulf. “Dit wil echter niet zeggen dat we onze vroegere werkgever beconcurreren. We zijn er vrij goed in geslaagd om uit elkaars vaarwater te blijven. Meer zelfs, voor de opdracht in Plopsaland hebben we een beroep gedaan op onze zogenaamde concurrenten.”

De bouw van het Plopbos was in alle opzichten een bijzondere ervaring voor Caramba. “Het is de eerste keer dat we een project van zo’n omvang aanvaarden,” aldus De Wulf. “Normaal werken we met een ploeg van zeven of acht mensen aan een filmdecor. Voor dit project hebben we meer dan twintig medewerkers moeten engageren. Organisatorisch vergde dit een grote aanpassing. Ook de aanpak was compleet anders. Allereerst werkten we met ander soort materiaal dan we gewoon zijn. Bij een film moet het decor er weliswaar realistisch uitzien, maar je kan met vergankelijk materiaal werken zoals papier en karton. In het pretpark is het echter de bedoeling dat de attracties tien tot twintig jaar meegaan. We hebben dan ook vooral gebruik gemaakt van hout en polyester.”

Soete: “Omdat het allemaal zo snel moest gaan, hebben we op artistiek vlak grotendeels ons eigen ding mogen doen. Hier was geen art director die voortdurend op onze vingers stond te kijken. De werfleider en de coördinator hadden het daarvoor zelf te druk. Met uitzondering van het bosdecor hebben we alle figuren zelf gecreëerd.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content