PIONIEREN IN THAILAND
Rayong (Thailand).
KLANTENBINDING.
“We gaan met jullie de eerste stappen zetten op die markt, bij jullie en voor jullie,” antwoordde prepressgroep De Schutter op de vraag van de Zwitsers-Duitse industriële verpakkingsdrukker SIG Combibloc om hen naar Thailand te volgen. Combibloc vond in Thailand geen leveranciers voor diepdrukcilinders die aan de Europese kwaliteitsvereisten voldoen. De multinational is een belangrijke klant op De Schutters Europese thuismarkt en hoewel Zuidoost-Azië niet meteen een prioriteit was, leek dit de uitgelezen kans om de sprong naar het – toén, begin 1997, net vóór het uitbarsten van de Azië-crisis – beloftevolle Zuidoost-Azië te wagen.
“We kregen, in een voor ons onbekende regio, een verzekerde omzet van zo’n 50 miljoen frank in het eerste jaar. Bovendien worden we partners, dus meer dan zomaar leverancier,” zegt Marc De Schutter. Klantenbinding dus. “Exclusief voor Combibloc in de beginfase, maar vanaf nu beginnen we de lokale markt te prospecteren op zoek naar bijkomende klanten. We hebben bij Helio Asia nog 25% onbenutte capaciteit vrij.”
Op het knap uitgeruste industrieterrein Eastern Rayong Seaboard Industrial Estate, 150 kilometer ten zuidoosten van Bangkok, naast vestigingen van Tetra Pak, Mazda en General Motors, staan de immense, fonkelnieuwe fabriekshallen van de industriële verpakkingsdrukker SIG Combibloc. In een aparte afdeling van Combibloc huist Helio Asia Ltd., a (100%) De Schutter company. Helio Asia maakt met een twintigtal werknemers diepdrukcilinders klaar voor de drukpersen van Combibloc. Digitaal worden de afbeeldingen die op de verpakkingen zullen prijken in voorverkoperde cilinders gegraveerd, vernikkeld en verchroomd, een investering van 80 miljoen frank. Combibloc produceert bedrukte kartonverpakkingen voor fruitsap, melk en soep, die tot nu voor 80% naar Taiwan worden uitgevoerd (het land dat in Oost-Azië het minst gebukt gaat onder de crisis).
“In Thailand zelf zal de vooropgestelde omzetgroei trager verlopen dan verhoopt, maar we mogen niet klagen,” zegt De Schutter. In Thaise supermarkten merkt hij “al een redelijke kwaliteit aan drukwerk op plaatselijke verpakkingen.” Hij denkt dat het niet lang zal duren vooraleer de vraag naar de topkwaliteit van Combibloc ook in Thailand opgeld maakt. “Ondanks de crisis, blijft heel Zuidoost-Azië op lange termijn een groeimarkt, waar we inmiddels mee vertrouwd geraken.”
ERIK BRUYLAND
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier