Pas op: een telefoonfactuur die alles onthult
De Bill Viewer toont de Belgacom-factuur in detail, oproep per oproep, op internet. Met dat vernuftige programma, dat deel uitmaakt van een waaier van elektronische diensten, sleepte Belgacom een nominatie in de wacht voor de e-Trends Awards.
Met zijn e-Services biedt telecomoperator Belgacom een rist diensten aan via internet, van de verzending van een elektronische factuur tot de besturing van sommige producten en de opvolging van defecten. Voor de e-Trends Awards schreef Belgacom zijn meest geavanceerde dienst in, de Bill Viewer, waarmee de factuur op het net tevoorschijn getoverd wordt. Alle klanten, zowel particulieren, ondernemingen als openbare diensten, kunnen hun factuur via het web opvragen en de details van elke oproep checken. Bovendien kan de link gelegd worden met de witte telefoongids. Als u zich afvraagt wie dan wel mag gebeld hebben op een bepaald uur op een bepaalde dag, volstaat het om het nummer aan te klikken en de naam en het adres van de beller verschijnt in een pop-upvenster.
Elke dag uw verbruik controleren
Op dit ogenblik hebben 167.000 klanten een abonnement op Bill Viewer. Zowat 150 tot 200 aanvragen per dag komen er binnen, doorgaans van particulieren. Ze kijken gemiddeld hun verbruik drie keer per maand na. “Sommige bedrijven checken hun verbruik elke dag,” weet Paolo Zovi, e-Servicesmanager bij Belgcaom.
Bij de facturatie is Bill Viewer de meest in het oog springende on-line- dienst. De oudste toepassing op dat domein dateert al van 1993, een EDI-facturatiedienst voor grote ondernemingen, die slechts een zestigtal klanten kon overtuigen (omdat hij een zekere investering in elektronica vergt). In 2004 wil Belgacom de elektronische facturatie lanceren onder de naam Bill Online, die zich richt tot alle bedrijven met toegankelijke technologische formules (XML of excel), maar ook tot particulieren, op voorwaarde dat ze geregistreerd staan bij Certipost, een joint venture van Belgacom en De Post die onder meer identiteitscertificatie aflevert op het net.
Facturatie via e-mail is al een courant gegeven in de Verenigde Staten, waar het gekoppeld is aan domiciliëring. “Die koppeling komt er niet in België, waar het publiek zo’n beperking niet op prijs stelt,” zegt Fabien Guilmot, e-Businessmanager bij Belgacom.
Alle gegevens over de telefoonfactuur
Ondertussen wordt nog gesleuteld aan de versie van Bill Viewer voor particulieren. De procedure om een paswoord te krijgen, was erg zwaar, maar dat euvel is al opgelost. Elke abonnee kan zich nu registreren met de gegevens van zijn jongste factuur, waarop het activeringsnummer staat dat ingevoerd moet worden op het interactief formulier op de site (www.belgacom.be).
Voor bedrijven wordt een uitvoeriger systeem gehanteerd met ruimere informatie. Zo is het ook mogelijk om een factuur samen met de gedetailleerde opgave van de oproepen te downloaden in PDF-formaat of als een Excel-bestand. Voor organisaties die hun telefoontrafiek gedetailleerd willen analyseren, biedt Belgacom de bijkomende, betalende dienst Bill Manager aan. Daarmee kunnen rapporten opgevraagd worden waarin de uitgaven geanalyseerd worden per kostenplaats. Die dienst is rechtstreeks verbonden met de datamininggegevensbank van Belgacom, die de leiding van de operator in staat stelt om de trafiek te analyseren en de tendensen af te leiden.
Ondertussen bestudeert Belgacom, net als de gsm-operators, simulatiesystemen die de particuliere klanten helpen het meest geschikte tarieftype te kiezen. Het team van e-Services wacht op groen licht, maar dat hangt deels af van het regelgevend aspect van de zaak. Belgacom is een machtige operator op de markt, maar beschikt over minder vrijheid om diensten te lanceren dan zijn concurrenten. Met Bill Viewer en binnenkort Bill Online is er wel al een hele weg afgelegd.
Robert van Apeldoorn
Als u zich afvraagt wie dan wel mag gebeld hebben op een bepaald uur op een bepaalde dag, volstaat het om het nummer aan te klikken en de naam en het adres van de beller verschijnt.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier