Partij kiezen
Het expansieve monetaire beleid zal ertoe bijdragen dat de groei van het wereld-bbp in 2020 rond 3,2 procent blijft, net boven het cijfer van 2019. De Amerikaanse Federal Reserve zal de rente verlagen om een groeivertraging te voorkomen. Ook China zal zich monetair losser opstellen. Het toenemende protectionisme van de Verenigde Staten zal het ondernemingsklimaat overschaduwen. De handelsoorlog met China zal niet veel luwen en andere landen zullen onder druk komen te staan om partij te kiezen. In het ergste geval kunnen de spanningen tussen Amerika en China omslaan in een wereldwijde valutaoorlog. Zolang dat wordt vermeden, kan er een zilveren randje zijn: de groei van de handel kan versnellen, omdat exporteurs buiten China profiteren van de moeilijkheden die het land ondervindt.
10 trends
1. De Amerikaanse Federal Reserve verlaagt de beleidsrente. Centrale bankiers overal ter wereld proberen een economische vertraging af te wenden.
2. In een verkiezingsjaar jaagt Donald Trump met zijn handelsoorlog de bedrijven en de consumenten de stuipen op het lijf. De Amerikaanse reclame-industrie klaagt niet: haar omzet stijgt met 8 procent.
3. Zuid-Azië werkt lustig aan zijn broodnodige infrastructuur. Nepal en Bangladesh bijvoorbeeld trekken hun infrastructuurinvesteringen met 10 procent op. Die van de VS krimpen met 0,5 procent.
4. Fintechbedrijven kampen met bureaucratische rompslomp, maar bloeien in sommige landen. De digitale betalingen in India bedragen 500 miljard dollar, hoewel sommige banken er worstelen met dubieuze kredieten.
5. De Olympische Spelen in Tokio helpen de producenten van zowat alles, van advertenties tot skateboards. Japan hoopt 40 miljoen toeristen aan te trekken, bijna 20 procent meer dan in 2019.
6. De olieprijzen worden hoger geduwd door politieke crisissen, en lager gedrukt door de risico’s voor de wereldgroei. Het resultaat is een lichte daling tot gemiddeld 63 dollar per vat.
7. Er worden zo’n 2,8 miljoen elektrische wagens verkocht, dankzij de overheden die autofabrikanten ertoe aanzetten voor groen te gaan. De Chinese fabrikanten slaan hun vleugels uit naar het buitenland.
8. De digitale data over onze gezondheid groeien aan tot meer dan 2000 exabyte. Daardoor worden consulten op afstand, meer gepersonaliseerde behandelingen en ingrepen met de hulp van met artificiële intelligentie mogelijk.
9. In de VS sluiten duizenden winkels hun deuren omdat de consumenten meer dan 600 miljard dollar online uitgeven. De e-commercegigant Amazon krijgt meer concurrentie van Walmart.
10. 5G-smartphones, waarmee je in een paar seconden een film kunt downloaden, zijn goed voor 10 procent van de verkoop. Dat stuwt de markt omhoog.
AUTO
De verkoop van nieuwe auto’s is wereldwijd gestagneerd na een decennium van mooie stijging. In 2020 zal hij met maar 1 procent groeien terwijl de verkoop van bedrijfsvoertuigen met 0,3 procent zal zakken. Tot de grote obstakels behoren de brexit, de daling van het aantal diesels en de Amerikaanse handelsoorlog met China. Autobedrijven moeten ook afrekenen met steeds strengere emissievoorschriften. Amerika is een buitenbeentje. Het bevriest de emissiedoelen tot 2026 in afwachting van de rechtszaak die Californië en andere staten hebben aangespannen. Maar de Europese Unie zal in januari beginnen met het opleggen van striktere normen voor de CO2-uitstoot.
In groene voertuigen zal China de toon aangeven. Tesla zal profiteren van een nieuwe fabriek in Sjanghai. China zal de subsidies voor elektrische wagens afbouwen, maar de autobouwers dwingen 12 procent van hun omzet elektrisch te maken. De meeste westerse autofabrikanten zullen dure emissiekredieten moeten kopen, net op het moment dat de Chinese autobouwers hun vizier gericht hebben op de internationale markten. Wereldwijd zal de verkoop van elektrische auto’s de 2,8 miljoen benaderen. Dat is nog altijd maar een schamele 3 procent van de totale verkoop.
De zelfrijdende auto zal oprukken, waarbij taxi’s en bedrijfsvoertuigen het voortouw nemen. Het Duitse Continental zal experimenteren met digitaal verbonden vrachtwagens die in konvooi op de snelweg rijden.
Voor al die nieuwerwetse auto’s zijn dure nieuwe machines nodig in de oude fabrieken en partners die bereid zijn de kosten te delen. Fiat-Chrysler zal hopen op een nieuwe kans om met Renault te fuseren. En rond Tesla zal het gonzen van de overnamegeruchten. Maar weinig autoproducenten zullen genoeg geld overhebben om nieuwe markten aan te boren.
In de gaten te houden
De technologische impact is zichtbaar in het dalende aantal autobouwers op de jaarlijkse autobeurs van Detroit. Ze pakken liever met hun hightechproducten uit op de consumentenelektronicabeurs van Las Vegas.
DEFENSIE EN LUCHTVAART
De vraag naar bedrijfsvliegtuigen zal in 2020 groeien. De aflevering van grote vliegtuigen zal met meer dan 60 procent stijgen in vergelijking met het jaar daarvoor, volgens de kredietbeoordelaar Moody’s. Een belangrijke reden is dat de 737 MAX van Boeing waarschijnlijk weer het luchtruim zal doorklieven. Ze werden in 2019 aan de grond gehouden na twee fatale ongevallen. Ook zal de operationele winst met meer dan 10 procent stijgen nu zowel het Amerikaanse Boeing als zijn Europese rivaal Airbus de productie opvoert. Energiezuinige narrowbody’s zullen de vraag stimuleren. Boeing zal in 2020 gemiddeld 57 van zulke vliegtuigen per maand afleveren. Airbus zal meer orders binnenhalen voor zijn A220, die het afneemt van het Canadese Bombardier.
Ondanks de Chinees-Amerikaanse handelsspanningen blijft China belangrijk voor de vliegtuigbouwers. Want het land blijft zich ontwikkelen tot de grootste luchtvaartmarkt ter wereld. Ook India zal graag vliegtuigen blijven kopen nu het toerisme boomt.
De defensie-industrie buiten Amerika zal profiteren van een stijging met 3 tot 5 procent van de uitgaven, vooral in Frankrijk, Duitsland, Japan en Groot-Brittannië, voorspelt Moody’s. Het Amerikaanse defensiebudget zal groeien tot 738 miljard dollar (667 miljard euro). Hypersonische wapens (vijf keer sneller dan de geluidssnelheid) worden een prioriteit, evenals Lockheed Martins F-35 stealth-gevechtsvliegtuigen. De toenemende spanningen in Noord-Korea en het Midden-Oosten zullen ervoor zorgen dat de landen in de regio die al veel uitgeven, nóg meer zullen uitgeven.
ENERGIE
Door politieke onrust is er een risico van prijspieken. Het grootste risico is een misrekening tussen Amerika en Iran. Tot de kleinere behoren onrust in Libië en de politieke heibel in Venezuela. Als de verstoringen minimaal blijven, zullen de olieprijzen dalen tot een jaargemiddelde van 63 dollar per vat. De vraag naar olie zal bijna stilvallen in Amerika waar de verkoop van nieuwe auto’s daalt. Door het protectionisme zal de energiebehoefte van China met maar 1 procent toenemen. De kleinere opkomende markten kunnen de slapte niet volledig opvangen, maar India’s bloeiende automarkt zal de olieconsumptie daar met 4 procent opdrijven. De grillige vraag zal de Amerikaanse schalieolieproducenten ervan weerhouden nog meer op te pompen. Dat zal de OPEC ertoe aanzetten ongebruikte capaciteit nieuw leven in te blazen.
Daarentegen zullen vraag en aanbod van aardgas allebei weer scherp stijgen. Gas is groener dan steenkool, waarnaar de vraag ongewijzigd blijft. De behoefte aan vloeibaar aardgas (lng) zal met 7 procent stijgen, opgezweept door de scheepvaartsector die tegen 2020 moet voldoen aan strikte zwavelemissienormen. De grootste markt voor lng is Japan. Hoeveel lng Japan invoert, zal afhangen van de antiterrorismemaatregelen die de toezichthouders aan kerncentrales opleggen. Veel centrales die na de kernramp van Fukushima weer waren opgestart, moeten misschien weer sluiten. Dat zou de vraag naar lng stimuleren. De financiële steun voor de nu goedkope zonne-energie zal afnemen. 2020 kan het jaar worden waarin de Chinese zonnepaneelfabrikanten voor het eerst zonder subsidies moeten overleven.
In de gaten te houden
De stijging van de batterijopslag heeft geen gelijke tred gehouden met de energieopwekking. Gelukkig zal in Amerika in 2020 het aantal energieopslaginstallaties verdrievoudigen, volgens het consultancybureau Wood Mackenzie.
ENTERTAINMENT
Aangevuurd door alles wat digitaal is, zullen de uitgaven voor entertainment en media met een stevige 5 procent groeien tot 2,3 biljoen dollar (2 biljoen euro) volgens de consultants van PwC. Internetvideo zal de betaal-tv overschaduwen naarmate steeds meer consumenten de kabel afkoppelen. Amerika zal de onlinevideosector aanvoeren met de lancering van nieuwe streamingdiensten zoals NBCUniversal van Comcast. Maar China begint in te lopen. Op zoek naar nieuwe content zullen de Chinese abonnees twee uur per dag internetvideo’s bekijken, voorspelt Zenith Media. Terwijl de traditionele televisie nog heer en meester in India is, zullen diensten zoals Netflix en Amazon Prime Video meer kijkers aantrekken met lokale content.
Netflix zal een paar heel populaire programma’s kwijtraken. In 2021 gaat Friends naar WarnerMedia’s HBO en The Office naar NBCUniversal. In een poging om de concurrentie af te weren zal Netflix een stroom nieuwe content lanceren met onder meer het tweede seizoen van The Kissing Booth. Amazon Prime Video zal de nieuwe Star Trek-serie lanceren: Picard. China is klaar om de grootste filmmarkt ter wereld te worden. De wereldwijde ticketopbrengst zal stijgen met 4 procent. Een kwart daarvan zal alleen uit China komen.
De opbrengst van videogames maakt een sprong van 7 procent volgens PwC, maar de groei vertraagt. De toekomst ervan draait om e-sport en celebrity gamers.
In de gaten te houden
Disney Plus is de nieuwe thuis van de Marvel-films en alle seizoenen van The Simpsons. In 2020 zal de streamingdienst van Disney ruimschoots nieuwe content toevoegen. Bovendien zal het 1 miljard dollar (0,9 miljard euro) besteden aan originele content. Vergelijk dat met Netflix, dat in 2019 bijna 15 miljard (13,5 miljard euro) aan nieuwe content heeft uitgegeven.
FINANCIËLE DIENSTEN
Voor de financiële sector wordt 2020 overschaduwd door de Amerikaanse presidentsverkiezingen. Er staat niets minder op het spel dan de toekomst van de bankregulering, het handelsbeleid en misschien zelfs het wereldwijde monetaire systeem. Tot november zullen de centrale banken behoedzaam blijven om de risico’s te verminderen op een recessie, instortende huizenprijzen en beurscrashes. De Amerikaanse rentevoeten zullen verder dalen, terwijl Europa zal mikken op stimuleringsmaatregelen. Desondanks zullen de Europese banken duizenden banen schrappen om hun winsten op te krikken. Het gelobby tegen Basel IV zal heviger worden en gepaard gaan met pleidooien voor een mildheid à la de VS.
In China zullen de buitenlandse banken hun investeringen graag opvoeren nu de plafonds voor het bezit van binnenlandse spelers zijn opgeheven. De bankkredieten zullen sterker stijgen dan de deposito’s, waardoor de kloof ertussen verder versmalt. Wereldwijd zal het tegenovergestelde gelden: de bankkredieten van 86 biljoen dollar (78 biljoen euro) zullen achterblijven op de deposito’s van 94 biljoen dollar (85 biljoen euro). Daarmee zal de liquiditeit voor financiële instellingen toenemen. In Azië zal bijna de helft van de 1 miljard huishoudens te vinden zijn die een jaarinkomen van ruim 10.000 dollar (9000 euro) hebben.
Bijna overal zal de concurrentie verhevigen met de opkomst van het onlinebankieren. Fintechbedrijven en betaaldiensten zullen hun bereik vergroten – de digitale betalingen in India zijn bijvoorbeeld op weg naar de kaap van de 500 miljard dollar – maar steeds vaker op regulering stoten. Dat kan Facebooks plannen voor een cryptomunt torpederen. Ook de verzekeringen zullen online gaan terwijl de premies sneller stijgen dankzij de Aziatische vraag. Het vergrijzende China stelt zijn levensverzekeringsmarkt volledig open voor buitenlandse investeerders terwijl de premies met 10 procent per jaar groeien, volgens het herverzekeringsbedrijf Swiss Re.
VOEDSEL EN LANDBOUW
Opzij, El Niño. Donald Trump komt eraan. Extreem weer is een van de grootste bedreigingen voor de mondiale voedselmarkten, maar politieke stormen zijn even zorgwekkend. Amerika is de grootste landbouwexporteur ter wereld, maar het stelt zijn boeren behalve aan de voordelen ook bloot aan de wisselvalligheden van de handel. Amerika exporteert een vijfde van zijn landbouwproducten en is getroffen door Trumps tarievenoorlog met de grootste voedselconsument China. Uitgerekend nu houdt de varkenspest huis in China. Dat zal de vraag aantasten naar voedergewassen waarvan Amerika er veel exporteert, zoals sojabonen. De prijzen zullen niet bewegen.
Voor de landbouwers wereldwijd zullen langzame, maar gestage trends, zoals stijgende inkomens en een groeiende bevolking, de consumptie bevorderen. Er komt in 2020 een stijging van 5 procent voor de prijzen van de wereldindex voor voedsel, voeder en dranken volgens de Economist Intelligence Unit. De graanprijzen zullen ook met 5 procent stijgen omdat de markt voor rijst en maïs krapper wordt. De prijs van suiker, die halverwege 2019 daalde met meer dan 10 procent, zal zich met 3 procent herstellen omdat de hogere ethanolprijzen stimulerend uitnodigen om van rietsuiker brandstof te maken. De drankprijzen borrelen met 9 procent omhoog, nu het koffieoverschot opgebruikt geraakt.
In de ontwikkelde landen letten de consumenten meer op hun gezondheid. Een van de geviseerde producten is chocolade, dat lijdt onder de toename van winkelen op het internet. Want dat ontmoedigt impulsaankopen zoals in de supermarkt. De gezondheidsclaims van pure chocolade zullen de cacaohonger nog in stand houden. Aziaten consumeren veel minder chocolade dan westerlingen zodat er nog veel ruimte is voor bredere assortimenten en tailles.
GEZONDHEIDSZORG
Tien jaar geleden heeft China zijn burgers een algemene gezondheidszorg tegen 2020 beloofd. Meer dan 95 procent van hen heeft nu een ziekteverzekering, maar de kwaliteit is ongelijk. In 2020 zullen de Chinese gezondheidsuitgaven 550 dollar (498 euro) per hoofd van de bevolking bedragen. Dat is 5 procent van het bbp. Er is nog ruimte voor groei: wereldwijd bedragen de uitgaven 1530 dollar (1383 euro) per hoofd van de bevolking, of 10 procent van het bbp. Amerika staat aan de top. Het besteedt 17 procent van zijn bbp aan de gezondheidszorg. De Democraten zullen een nationale ziekteverzekering eisen in dit verkiezingsjaar.
Elders in de wereld blijft de toegang tot gezondheidszorg verbeteren. In 2020 belooft Pakistan een ziekteverzekering voor al zijn districten. Onder het nieuwe nationale plan van India komen er 40.000 gezondheidscentra. Afrika zal poliovrij verklaard worden als Nigeria opnieuw geen nieuwe gevallen meldt. In Europa, Zuid-Korea en Japan zal de uitdaging bestaan uit de vergrijzing. 28 procent van de Japanners zal 65 jaar of ouder zijn. China zit met een soortgelijke trend en zal zijn beperkingen op de gezinsgrootte helemaal opheffen.
Een van de medische doorbraken in 2020 kan de eerste gentherapie voor de ziekte van Duchenne zijn. Apps zoals WeDoctor van Tencent zullen op zich al een vooruitgang zijn. Wereldwijd zullen gezondheidsdata de kaap van de 2000 exabyte bereiken en consultaties op afstand, snellere diagnoses en persoonlijke behandelingen mogelijk maken.
De farmaverkoop over de hele wereld zal met 5 procent stijgen tot 1,4 biljoen dollar (1,26 biljoen euro). Dat is een fractie lager dan de groei van de gezondheidszorguitgaven. In de Verenigde Staten zal er een controverse komen over de hoge medicijnenprijzen en het recht om goedkopere Canadese medicijnen te kopen. De prijskloof zal nog breder worden in 2020 nu Canada een nationale farmaceutische verzekering opzet.
INFRASTRUCTUUR
De infrastructuur zal in 2020 haar grootste bloei beleven in Zuid-Azië. De bruto-investeringen in vaste activa, een aanwijzing voor de infrastructuuruitgaven, zal een sprong maken van 14 procent in Nepal en 11 procent in Bangladesh. In India zullen ze met 8 procent groeien en meer dan 1 biljoen dollar (0,9 biljoen euro) bedragen. Nieuwe wegen en elektriciteitsleidingen zijn nodig als India aantrekkelijker wil worden voor bedrijven. Toch zal het ver achterblijven op zijn grote concurrent China, dat het meest bouwgekke land is. China zal 6 biljoen dollar (5,4 biljoen euro) bijdragen aan de wereldwijde 22,4 biljoen (20,2 biljoen euro) aan bruto-investeringen in vaste activa.
De Chinese impact op de infrastructuur wordt misschien het meest merkbaars buiten zijn landsgrenzen door zijn bouwwoede in de Nieuwe Zijderoute. Het zal de werkzaamheden opvoeren zowel in verre landen als in buurlanden. Neem nu Indonesië waar president Joko Widodo de verbindingen tussen de 13.000 eilanden wil verbeteren. China’s investeringen zijn vaak omstreden, maar nu de regering van ‘Jokowi’ ambitieuze plannen heeft – de bouw van een nieuwe hoofdstad op Borneo begint in 2020 – zal hij het Chinese geld graag aannemen.
Terwijl de investeringen in infrastructuur in de opkomende markten met 5 procent stijgen, halen de rijke landen maar 1 procent. Groot-Brittannië zal proberen de infrastructuuruitgaven na de brexit op te peppen. Maar slechts weinig mensen zouden hun geld inzetten op het grootste Britse project, de al meermaals vertraagde treinverbinding van Londen met zijn voorsteden, die in 2020 volledig geopend wordt. Ondanks krachtige taal van Donald Trump zullen de Amerikaanse infrastructuuruitgaven lijden onder politiek getouwtrek en met 0,5 procent dalen.
IT
In 2020 zullen techneuten misschien nostalgisch terugdenken aan hun gloriedagen. In 2018 werd bij veel bedrijven het toppunt voor de technologiebudgetten bereikt, waarschuwt het onderzoeksbureau Forrester. De groei voor IT-uitgaven zal onder 4 procent zakken in 2020 na twee jaar van 5 procent. De oorzaak is de economische vertraging in Amerika en China, die cruciaal zijn voor de technologiemarkt. Toch zullen de Amerikaanse uitgaven de grootste en snelste zijn. Ze stijgen met een nog energieke 6 procent. Dat cijfer wordt ongeveer geëvenaard door China en India. De twee machtige opkomende markten zullen maar goed zijn voor 1 van elke 10 dollar die aan technologie besteed wordt. Maar als je dat vergelijkt met de 4 van de 10 in Amerika, zie je hoe betrekkelijk de Chinese bedreiging voor het Amerikaanse technologieoverwicht is.
IT-bedrijven zullen hopen dat ze kunnen profiteren van het efficiëntiestreven van bedrijven, dat de investeringen in backofficesystemen zou moeten aanwakkeren. Een andere technologiestimulans zal komen van de cloud. De uitgaven daarvoor zullen volgens het onderzoeksbureau Gartner met 16 procent stijgen. Er zal ook steun komen van de vraag naar software als dienst. Microsoft en Google zullen proberen om de koning van de cloud, Amazon Web Services, te onttronen, maar AWS blijft de onbetwiste leider. Het zal in 2020 misschien 40 tot 50 miljard dollar (36 tot 45 miljard euro) verdienen. In deze zuinige tijden zullen programma’s die bedrijven helpen bij het beheer van hun financiën en hun personeel, een groeipercentage noteren van twee cijfers. De software zal met 6 procent stijgen, twee keer zo snel als de slabakkende hardware.
De blockchain en artificiële intelligentie zullen geplaagd worden door scepticisme. Technologie die virtual-realityervaringen mogelijk maakt, zal concurreren met augmented-realitygadgets (bijvoorbeeld Google Glass). De grenzen tussen de twee zullen geleidelijk vervagen.
MEDIA
Na een dipje in 2019 zullen de reclame-uitgaven in 2020 met 5 procent stijgen, voorspelt het consultancybureau Magna Global. De digitale reclame maakt een sprong van 11 procent tot 338 miljard dollar (305 miljard euro). Dat is meer dan de helft van alle verkochte reclame, nu slimme huizen, internetvideo en cloudopslag terrein winnen. De gsm eist het leeuwendeel van de digitale reclame op en dat deel groeit sneller dan door pc-schermen gegenereerde advertentie-inkomsten De display-advertenties op mobiele telefoons zullen tot 126 miljard dollar (114 miljard euro) stijgen, voorspelt PwC. Daarvan zal het merendeel binnen apps zitten en niet in browsers. De Zomerspelen in Tokio en het Wereldkampioenschap Twenty20 voor cricket zullen aanleiding zijn voor nog veel meer van zulke reclame.
De verkiezingen in Amerika, de grootste reclamemarkt ter wereld, zullen de uitgaven daar met 8 procent opdrijven, zegt het mediabedrijf GroupM. Daarmee overtreffen ze de Chinese (6%). Ondertussen zal Brazilië Duitsland dreigen in te halen als de op vier na grootste advertentiemarkt, nu Google, YouTube, Facebook en Instagram er populairder worden. Met 13 procent zal India een van de grootste stijgingen boeken.
Kranten zullen in 2020 maar 7 procent van de wereldwijde advertentie-uitgaven aantrekken, meldt Zenith Media. Tijdschriften, radio en buitenreclame zullen goed zijn voor 16 procent. De televisie zal het met 31 procent een stuk beter doen, maar haar aandeel daalt snel onder de dreiging van advertentievrije streamingdiensten. De bioscoop is een lichtpunt, nu chique schermen en populaire franchises veel publiek lokken.
METALEN EN MIJNBOUW
De metaalproducenten zullen spijt hebben van hun overproductie in de goede jaren nu een door henzelf veroorzaakt overschot de prijzen drukt. Een nog grotere zorg is het feit dat de Amerikaanse handelsoorlog met China productie- en bouwbedrijven dwingt om de vraag terug te schroeven. De consumptie van sommige metalen, zoals staal, zal krimpen ten gevolge van een langzaam vertragende wereldeconomie. De Amerikaanse staalproducenten zullen zich afvragen wanneer het luid geloofde programma van infrastructuuruitgaven zal beginnen.
Desondanks zullen de prijzen voor basismetalen met 4 procent omhooggaan, nu de producenten de voorraden afbouwen. De aluminiumprijzen zullen met 9 procent stijgen. De overcapaciteit van China – in 2020 goed voor 39 miljoen van de wereldproductie van 68 miljoen ton – zal het enthousiasme temperen om elders nog fabrieken te bouwen. Voor koper neemt China elk jaar de helft van de wereldconsumptie voor zijn rekening. De Chinese verstedelijking en de targets voor hernieuwbare energie zullen de vraag hoog houden. Wereldwijd zal er grote vraag zijn naar dat metaal voor de batterijen van elektrische voertuigen. De prijzen zullen met 7 procent toenemen. Mijnstakingen in Zuid-Amerika en Indonesië zullen de productie af en toe afsnijden ondanks de komst van nieuwe leveranciers.
Ook tin vindt toepassing in de hightech. De consumptie zal met 365.000 ton de hoogste zijn in tien jaar en producenten aanzetten nieuwe mijnen te openen.
DETAILHANDEL
Toenemende politieke onzekerheid en veranderende voorkeuren van de consument zullen de groei van de detailhandelsverkoop wereldwijd afremmen. Hij zal in 2020 terugvallen tot 2 procent. De traditionele winkels zullen worstelen met de meedogenloze concurrentie van Amazon en zijn soortgenoten. Met name in Amerika is de situatie nijpend. Daar moesten in 2019 meer dan 12.000 winkels sluiten. Dat aantal kan in 2020 oplopen, nu de economie vertraagt. De importbeperkingen van Trump op Chinese producten zullen de toestand nog verergeren. Hoewel de consumentenprijzen in hun totaliteit met minder dan 2 procent zullen stijgen, kunnen sommige producten veel duurder worden.
Walmart, het grootste detailhandelsconcern ter wereld, zal de vruchten plukken van een krachtig onlineoffensief om Amazon te counteren. Walmarts onlineactiviteiten doen het goed en het verwacht dat zijn omzet in Amerika met bijna 3 procent zal stijgen. Maar Amazon zal Walmarts leidende rol in de levensmiddelensector aanvechten. Het kan in 2020, zo niet eerder, een nieuwe supermarktketen lanceren. Groei zal Walmart in het buitenland zoeken op markten zoals India, waar het tegen 2020 ongeveer dertig winkels wil openen. De Indiase detailhandelverkoop zal in 2020 wellicht met 4 procent toenemen. Voor een deel komt dat voor rekening van buitenlandse ketens. Nu het online winkelen toeneemt, zal de opbrengst uit e-commerce daar in 2020 tot 120 miljard dollar (108 miljard euro) stijgen. In China ziet het er rooskleuriger uit, ook al zal de handelsoorlog met Amerika de verkoop een beetje drukken.
In totaal zal de detailhandelverkoop toenemen met 3 procent in Azië, 2 procent in Noord-Amerika en 0,5 procent in West-Europa. De door consumptie gestimuleerde groei in sommige Afrikaanse landen zal de aankopen daar met 4 procent doen stijgen.
SPORT
Het wordt een jaar met sensationele vierjaarlijkse sportevenementen. De Olympische en Paralympische Spelen in Tokio hebben al een record van 3 miljard dollar (2,7 miljard euro) aan sponsorgeld opgehaald. Dat zal een deel zijn van de 221 miljard dollar (199 miljard euro) die in 2020 wereldwijd verdiend zal worden met de verkoop van de mediarechten, sponsoring, tickets en merchandise bij professionele sportevenementen. Met de amateursporten erbij is de mondiale sportsector goed voor 550 miljard dollar.
Onder het motto ‘Ontdek morgen’, brengt Japan op de Spelen de technologie onder de aandacht: zelfsturende auto’s, robotten en waterstofvoertuigen krijgen een prominente plaats. De maatregelen tegen filevorming tijdens de Spelen zullen de aanleiding zijn voor een massaal experiment met telewerk voor de inwoners van Tokio.
De groeiende rol voor de technologie zal aanleiding geven tot controverses. Op het EK Voetbal is het uitkijken of scheidsrechtertechnologie een succes wordt. In het tijdperk van de sociale media zal de strijd om de mediarechten heviger zijn dan ooit tevoren. De mediarechten voor sport zullen alleen al in Noord-Amerika 22 miljard dollar (20 miljard euro) waard zijn. Live streaming wordt steeds belangrijker. Sportweddenschappen worden geplaagd door juridische discussies in Amerika, maar zullen toch een hoge vlucht nemen. De sector zal jaarlijks met zo’n 9 procent groeien, zegt het onderzoeksbureau Technavio.
TELECOMMUNICATIE
Nu het bereik van het internet toeneemt en smartphones goedkoper worden, zullen gsm- en data-abonnementen aan populariteit winnen. Maar omdat de vraag naar spraakgerelateerde diensten achterblijft, moeten de telecombedrijven nieuwe inkomstenbronnen zoeken. Veel bedrijven zullen niet focussen op nieuwe abonnees, maar op het slijten van aanvullende diensten aan bestaande klanten. De innovatie zal zich richten op mobiel leren, gezondheidsapps en betaaldiensten. Terwijl 5G-netwerken investeerders lokken, zullen de spelers op de markt ook groeipotentieel zoeken in onlinestreaming. AT&T zal in 2020 HBO Max lanceren.
Apple, Huawei en Samsung blijven de smartphonemarkt domineren. Het Chinese Huawei zal Samsung naar de kroon steken ondanks de problemen in Amerika. Nu minder gebruikers hun chique smartphone upgraden, zal de groei het krachtigste zijn in landen waar minder consumenten er al één hebben en waar goedkope gsm’s goed verkopen: India, Indonesië en Brazilië. Dankzij eenvoudige modellen zal de smartphoneverkoop weer opveren na een kleine dip in 2019. Gartner schat dat de nieuwe 5G-modellen 10 procent van de verkoop zullen uitmaken.
REIZEN EN TOERISME
De luchtvaartindustrie heeft beloofd de nettokoolstofemissie in 2020 te stabiliseren. Ambitieus als je bedenkt dat de passagiersaantallen wellicht met 5 procent zullen toenemen en het vrachtverkeer met 4 procent, volgens de International Air Transport Association. Die zegt ook dat een mondiale handelsoorlog de emissies zou kunnen verlagen doordat het vrachtvervoer dan daalt en 3 procent van de passagiers wordt afgeschrikt.
De immer optimistische reis- en toerismesector rekent op groei. Het aantal internationale vluchten zal met 4 procent toenemen tot 1,3 miljard, terwijl de ontvangsten een sprong maken van 6 procent tot 1,4 biljoen dollar (1,3 biljoen euro). De populairste bestemming zal Frankrijk zijn en de grootste verdiener wordt Spanje. Japan hoopt als gastheer van de Spelen 40 miljoen bezoekers te verwelkomen, 9 miljoen meer dan in 2019. Chili en Argentinië zullen toeschouwers voor de zonsverduistering lokken.
De winsten komen de luchtvaartmaatschappijen niet aangewaaid. Door de intense concurrentie tussen de lagekostenmaatschappijen stijgen de prijzen met maar 1,5 procent. Ze kunnen nog verder dalen als de Boeing 737 MAX, die na twee fatale crashes sinds maart aan de grond gehouden werd, weer het luchtruim kiest. Want dat zou de passagierscapaciteit aanzienlijk verhogen. De maatschappijen en luchthavens krijgen te kampen met stakingen, stijgende milieukosten en een chaotische luchtverkeersleiding.
De hotelprijzen zullen met maar 1 procent omhooggaan, nu de concurrentie in het online boeken en verhuren heviger wordt. Airbnb, Booking.com, Expedia en Ctrip zullen de markt domineren, terwijl de conventionele toeristenbureaus wild om zich heen zullen slaan om te overleven. In mei zal de Viking Sun de langste passagierscruise voltooien: acht maanden. Niets voor zwakke magen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier