Papierwerk bemoeilijkt advies
De nieuwe beleggersrichtlijn MiFID II maakt het veel moeilijker zuiver advies te verlenen, waarschuwt Thierry Smets, de nieuwe CEO van Puilaetco Dewaay Private Bankers.
De invoering van de nieuwe Europese MiFID II-richtlijn zal de procedures om advies te geven aan private-bankingcliënten veel complexer maken, zegt Thierry Smets, de topman van Puilaetco Dewaay Private Bankers, dat meer dan 10 miljard euro van klanten onder zijn hoede heeft. “Laat me duidelijk zijn: wij geven onze cliënten al zeer volledige informatie. Dat zal niet veranderen. Het gaat dus niet om de inhoud, maar om de vorm.”
Bij discretionair beheer vertrouwt de klant het beheer van zijn beleggingen volledig toe aan zijn private bankier. Bij adviesbeheer neemt de klant de beslissingen, nadat de bank hem voorstellen heeft gedaan. Discretionair beheer is veruit het populairst bij Puilaetco Dewaay, maar het aandeel van het adviesbeheer is niet te verwaarlozen.
Hoe gebeurt het adviesbeheer vandaag? “Wij nemen contact op met de cliënt met onze voorstellen, meestal via de telefoon. Als hij akkoord gaat, wordt de transactie uitgevoerd, waarna de cliënt daarvan de bevestiging ontvangt. Door Mifid II moet dat in detail worden geformaliseerd: het voorstel wordt vooraf op een duurzame drager overgemaakt, met onder meer informatie over de gevolgen voor de portefeuille. De cliënt moet de transactie formeel accepteren.”
Het einde van adviesbeheer
De invoering van MiFID II is dus in meerdere opzichten een grote uitdaging. Er moeten diverse procedures worden geautomatiseerd om de werklast te verlagen, om elektronische handtekeningen te herkennen via pc of smartphone, enzovoort. Dat zijn dure inspanningen. Zullen private banken daardoor afhaken en het adviesbeheer stopzetten? “Ik weet dat bepaalde banken daarover nadenken”, stelt Smets vast. “Maar zover ik weet, heeft nog geen enkele bank officieel beslist niet langer adviesbeheer aan te bieden. Wij zijn niet van plan ermee te stoppen: het betekent een toegevoegde waarde voor veel cliënten, en het vertegenwoordigt een aanzienlijke omzet. We stoppen daarom veel energie in het perfectioneren van de procedures.”
Zich altijd opnieuw aanpassen aan nieuwe regels kost ongetwijfeld veel geld. “Het is een dure aangelegenheid”, bevestigt Smets. “Niet alleen voor de infrastructuur, maar ook voor het personeel, wat vaak uit het oog wordt verloren. Eerst moeten onze experts de nieuwe regelgeving bestuderen. Daarna volgt de implementatie in onze computersystemen en vervolgens moeten we aan de cliënt uitleggen welke implicaties die regelgeving precies heeft voor zijn dagelijkse relaties met onze bank.”
Robots zijn geen bedreiging
Niet enkel de procedures, ook het beheer van de beleggingsportefeuilles wordt meer en meer geautomatiseerd. Vaak worden algoritmen voorgesteld als belangrijke spelers op de financiële markten en wordt artificiële intelligentie een grote toekomst voorspeld in alle domeinen. “We merken dat particuliere cliënten nog niet echt klaar zijn om zich in dat avontuur te storten, in tegenstelling tot bepaalde institutionele cliënten”, reageert Smets.
Het boezemt Smets geen schrik in dat de robots op een dag het vermogensbeheer volledig kunnen overnemen. “Iedereen zal dan dezelfde return boeken en de kwaliteit van de relatie tussen de cliënt en zijn bankier zal het verschil maken.”
Guy Legrand
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier