PANTASHOP
HERDYNAMISERING.
“Ik geloof sterk in het mono-ideeproduct, omdat je dat aan de consument kan verkopen. De distributie in Europa begaat een grote fout door alleen op prijzen te concurreren. Je ziet alleen nog stuntprijzen, het product zelf doet er niet toe. Dat maakt de confectie kapot. Pantashop gaat daartegenin : we leveren een correct product af in een correcte prijsklasse. Bovendien geloof ik in de reactie van een zelfstandige winkelhouder in crisistijd : als het iets slechter gaat, zal die nog harder werken,” zo motiveert Peter De Sutter zijn geloof in het Pantashop-concept. “Pantashop heeft nu een groeistrategie in Frankrijk. Met de licentie gaat Polo de rest van Europa veroveren. Polo zelf is geen distributeur, we gaan scheep met financieel sterke partners die als gespecialiseerde distributeurs dit concept op de juiste schaal ontwikkelen. In Frankrijk is dat Sofintex/GIE, in België Hobo Faam.”
Hobo Faam (2,5 miljard frank omzet) is een groepering voor de zelfstandige detailhandel en heeft momenteel 500 leden-winkels in verschillende branches : kleding, sportbenodigheden, speelgoed, schoenen enzovoort. Hobo Faam beschikt over de rechten voor het dertigtal Pantashop-speciaalzaken in België. Guido Vandenabeele van Hobo Faam : “Wij zullen het Pantashop-concept nieuw leven inblazen. Op basis van het Franse winkelconcept willen we aan Pantashop een Europese uitstraling geven. Aanvankelijk was het een discountformule voor broeken en jeans. Van dat oude imago uit de jaren ’70 wordt afgestapt. We gaan meer naar eigen merken in de prijsklasse 1200 tot 2500 frank verkoopprijs. Minstens de helft van het aanbod komt van bij Polo Europe. Het positieve aan Polo is dat we mensen naast ons krijgen die meedenken.”
Henri Lemaistre van Sofintex : “In deze sector is er veel aanbod, maar weinig erg betrouwbaar (dubieuse leveringen, niet respecteren van termijnen). Pantashop-houders weten dat Polo hen een volledige service aanbiedt en hun risico’s maximaal overneemt. Doordat we de hele productiecyclus beheersen zijn onze producten tot 20 % goedkoper. Terwijl voor gelijkaardige winkelketens de verkoop in Frankrijk het voorbije jaar met 10 tot 30 % achteruitliep, hield Pantashop stand. Voor de winter noteren we zelfs 10 % bestellingen meer. Er is nu één concept qua winkelinrichting, een nieuw imago. We hebben één marketingdirectie voor heel Frankrijk. Het voorbije jaar zijn er twaalf winkels bijgekomen. De mentaliteit is gewijzigd : vroeger zei een Pantashop-houder : je suis un adhérentde Sofintex ; nu luidt het : je suis un client de Polo.”
DE NIEUWE PANTASHOP De ambitie Europa te veroveren.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier