Opnieuw minder omzet voor Zalando, maar recordjaar voor Zara-moeder

Een Zalando-sorteercentrum © BELGA PHOTO ERIC LALMAND
Sebastien Marien
Sebastien Marien Redacteur bij Trends

De Duitse webwinkel Zalando heeft zijn inkomsten vorig jaar verder zien dalen, mede door de gedaalde koopkracht van veel Europeanen. De onlineverkoper is al tijden pessimistisch over de verkopen en gaat daarom zijn strategie herzien. Langs de andere kant kijkt de modegigant Inditex, bekend van Zara, naar recordcijfers.

Zwakke cijfers langs de kant van Zalando. De omzet van de webwinkel kwam uit op 10,1 miljard euro, ofwel 1,1 procent minder dan een jaar eerder. De nettowinst ging in 2023 wel omhoog tot 83 miljoen euro, van 16,8 miljoen euro in 2022. Het concern verwacht dat de omzet dit jaar maximaal 5 procent groeit. Om de groei aan te jagen wil het bedrijf zijn onlinewinkelplatform voor mode en lifestyle gaan uitbreiden.

Als we naar cijfers van fysieke winkels kijken, zien we een ander verhaal bij Inditex, de Spaanse moeder van onder meer Zara, Bershka en Pull & Bear. Het heeft vorig jaar 5,38 miljard euro winst gemaakt, dat is het het hoogste cijfer ooit voor de modegigant. Vooral de prijsverhogingen droegen hiertoe bij.

De winst ligt 30 procent hoger dan de 4,13 miljard euro in 2022, ook al een recordjaar. De omzet steeg met 10 procent, tot 35,95 miljard euro. Nochtans heeft de sector het niet makkelijk, met de hoge inflatie en geopolitieke spanningen die wegen op de uitgaven van consumenten. Bovendien hebben heel wat kledingketens last van concurrentie van de Chinese online shops Shein en Temu. 

Inditex stelt aan haar aandeelhouders een dividend voor van 1,54 euro per aandeel. Ook dat is een record en 28 procent meer dan in 2022.

Lees ook:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content