Op het kruispunt
In 1984 stapte Jacques Heynen de analyseafdeling van Hewlett-Packard(HP) binnen als field manager. Drie jaar later werd hij gehuldigd door de Presidence Club, die de honderd beste verkopers van HP wereldwijd groepeert. Niet kwaad. Een jaar later viel hij weer in de prijzen. Hij werd uitgeroepen tot ‘Europees Verkoper van het Jaar’.
Die opeenvolgende erkenningen katapulteerden hem naar de leiding van de chemische analyseafdeling van de groep. Niet lang daarna werd hij bevorderd tot directeur van de groep chemische analyse van HP België. Bovendien kreeg hij de verantwoordelijkheid over enkele operaties in Denemarken. “Het draaide daar helemaal niet,” herinnert hij zich. “Op twee jaar tijd zijn we evenwel uitgegroeid tot een rolmodel voor HP.”
In 1995 kwam er een einde aan de retourreisjes naar Denemarken. Heynen werd manager van de belangrijkste afdeling van HP, Commercial Channel Organisation. Dit departement verzorgt de verkoop van informaticamateriaal aan de distributeurs en de dealers. Twee jaar later werd hij benoemd tot Europees directeur voor de verkoop aan KMO’s. In die functie coördineerde hij de verschillende marketingprogramma’s van de multinational en de opbouw van een dealernetwerk dat helemaal op KMO’s is toegespitst. “De Europese baas van HP had me gevraagd een afdeling van de grond af op te bouwen,” vertelt Heynen. “Inmiddels ligt de omzet boven de 2 miljard dollar.” En nu, na zestien jaar bij HP, vertrekt Heynen.
Hoe verklaart hij dat iemand met diploma’s in industriële scheikunde en computerwetenschappen afzakt naar Belgacom als manager voor de residentiële klanten? Waren er soms onvoldoende carrièremogelijkheden bij HP? “Neen, maar ik bracht mijn leven door in het vliegtuig,” antwoordt Jacques Heynen. “Alleen al vorig jaar legde ik 350.000 mijl per vliegtuig af. Ik vertrok op maandagmorgen in alle vroegte en was pas vrijdag laat terug.” Toch is dat niet de voornaamste reden waarom hij naar Belgacom overgestapt is. “Ik ben van oordeel dat er in deze industrie drie veelbelovende sectoren zijn: telecom, informatica en internet. Die drie komen hier op dit kruispunt bij elkaar, ook in mijn functie. Dat is des te interessanter omdat Belgacom beschikt over alle nodige infrastructuur. Ik ga erop toezien dat de klanten nog tevredener worden en dat het gemiddelde telefoongebruik toeneemt. Maar ik ga vooral doen wat men van me vraagt.” John Goossens zal het graag horen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier