Onlinemode met persoonlijk advies
Het Antwerpse Collectique brengt online en fysiek winkelen samen. Wie kleren koopt in een online- shop, kan die passen in een fysiek winkel- en retourpunt, en daar advies krijgen.
Wat doet Collectique? “Als je in een webshop onze verzendoptie aanvinkt, liggen de bestelde kleren klaar in een winkel, waar je ze meteen kunt passen”, zegt oprichtster Claire Tobback. “Je kunt er ook stijladvies krijgen en je vindt er bijpassende kledij of accessoires. Terugsturen kan ook nog. Twee à vijf op de tien consumenten willen online gekochte kledij kunnen terugsturen, omruilen of weten hoe ze die kunnen combineren.”
Is er ook een maatschappelijk voordeel? “De impact van de last-milebezorging is vaak erg groot bij onlinewinkelen. Gemiste thuisleveringen zijn verantwoordelijk voor 8 procent van het verkeer in de binnenstad. Collectique probeert pakjes van en naar een webshop zo veel mogelijk te groeperen, waardoor de impact van de leveringen en de retours beperkt wordt.”
Hoeveel winkelpunten zijn er? “Collectique begon in 2019. Vandaag zijn er in Vlaanderen en Brussel een zestigtal Collectique-punten. Dat zijn fysieke winkels die zich ook openstellen voor onlineshoppers en zo nieuwe klanten kunnen aantrekken. Ook enkele grotere winkelketens toonden al interesse in een samenwerking.”
Waaruit bestaat het verdienmodel? “Webshops die onze verzendoptie willen integreren, betalen doorgaans een vast percentage op de verkoopprijs. Dat varieert tussen 1,5 en 3 procent, afhankelijk van het volume. Voor retours hoeven ze niet te betalen. Fysieke retailers kunnen zich in principe gratis aansluiten als Collectique-punt. Ze betalen alleen als ze bijvoorbeeld e-vouchers willen toevoegen aan onze mailings.”
Krijgt Collectique externe steun? “Collectique is deels gefinancierd met eigen middelen en voorlopig zoeken we geen externe kapitaalrondes. We konden wel rekenen op de steun van het Vlerick Student Entrepreneurship Fund, dat startende ondernemers een duw in de rug geeft. Ook het projectenfonds Duurzame Stad van de stad Antwerpen steunt onze oplossing.”
Hoe wil Collectique groeien? “We focussen op de grotere modewebshops die relatief weinig zichtbaar zijn en afhankelijk zijn van de ophaal- en transportopties van de logistieke spelers. Zij kunnen dankzij Collectique snel en eenvoudig een samenwerking aangaan met fysieke winkelketens, en zo meer greep krijgen op de klantbeleving en het logistieke proces.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier