NS wil meer intercity’s en Thalys-treinen inleggen naar België

(Belga) Om het wegvallen van de Fyra op te vangen, gaan er als het aan de NS (Nederlandse Spoorwegen) ligt binnenkort meer intercity’s en Thalys-treinen rijden tussen Den Haag en Brussel. Dat maakte de NS vandaag bekend. De vervoerder moest alternatieven presenteren voor de geflopte hogesnelheidstrein. Volgens de NS is haar Belgische evenknie NMBS voorstander van deze oplossing.

Na de zomer moeten er tien intercity’s per dag gaan rijden over het reguliere spoor tussen Den Haag en Brussel. De NS bekijkt of die niet alleen vanaf Den Haag, maar ook vanaf Amsterdam (via Den Haag) kunnen vertrekken. Zo snel mogelijk moeten er zestien van deze intercity’s gaan rijden. De Thalys gaat elf in plaats van negen keer rijden. Uiteindelijk moeten er 22 hogesnelheidstreinen per dag gaan rijden op het bestaande hsl-spoor, waar eigenlijk de Fyra op had moeten rijden. Op het spoor moeten volgens de NS zowel Thalys-, Eurostar- als andere hogesnelheidstreinen zoals TGV’s gaan rijden, net als treinen met een gewone locomotief. De NS gaat zelf een aantal bestaande hogesnelheidstreinen aanschaffen. Het gaat dan om treinen die “zich reeds in commerciële dienst bewezen hebben”. De NS ziet een samenwerking met de NMBS dan wel als een “cruciale randvoorwaarde”. Samen met de Belgische vervoerder bekijkt de NS ook een dienst naar Londen. De NS heeft een aantal buitenlandse aanbieders bevraagd om de alternatieven te kunnen realiseren. Andere hsl-exploitanten worden opgeroepen zich te melden. (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content