Nieuwe kansen, nieuwe prijzen
Lotto nieuwe stijl
Sinds 1 oktober is de Lotto sterk veranderd. Bij elke trekking is er voortaan minstens een miljoen euro te winnen. Het rooster van het Lotto-formulier is aangepast: er zijn nu 45 in plaats van 42 getallen en u hoeft niet langer twee roosters in te vullen. Dat vermindert de winstkansen op de hoofdprijs, maar de kans op een kleinere prijs neemt toe door een aanpassing in de verdeling. Als de jackpot niet gewonnen wordt, gaat die naar de volgende speeldag.
Waarom verandert Lotto?
In 33 jaar waren er geen noemenswaardige veranderingen aangebracht aan de Lotto. Door gewijzigde consumentenbehoeften en de concurrentie van Euromillions is de omzet van Lotto gedaald. “We willen Lotto als locomotief van de Nationale Loterij behouden. Het is immers een eigen product, in tegenstelling met Euromillions, waar de beslissingen met tien organisaties worden genomen”, zegt Marc Frederix, marketingdirecteur van de Nationale Loterij. De naamsbekendheid van Lotto bedraagt 99 procent.
De nieuwe consument
De Nationale Loterij is niet over een nacht ijs gegaan. “We hebben een jaar gewerkt om de behoeften van de consument te peilen en om de juiste formule te zoeken”, aldus marketingdirecteur Marc Frederix. “Toen de Lotto dertig jaar geleden begon, waren mensen tussen 25 en 35 jaar gesetteld. Om je toekomst te beïnvloeden, speelde je met de Lotto. Tegenwoordig hebben dertigers veel meer dan vroeger het idee de toekomst zelf in handen te hebben en spelen daarom minder met de Lotto.” De grootste groep Lotto-spelers zijn vijftigplussers. Het verhogen van de winstkans én van de hoofdprijs moet de dertigers over de streep trekken.
Biljetten in de brievenbus
De Nationale Loterij zet met een mediacampagne de vernieuwde Lotto in de schijnwerpers. De nieuwe slogan is ‘Lotto, goed gespeeld’. Er komen banners op websites en Lotto-formulieren in de brievenbussen, maar de campagne zal vooral opvallen op radio en televisie. Eerder nam de Nationale Loterij Joker+, Win for Life en Euromillions onder handen. Die campagnes werden uitgewerkt door Euro-RSCG of Mortierbrigade. Voor Lotto werken de twee bureaus samen.
Duizenden winkeliers kregen uitleg
De nieuwe Lotto is ook logistiek een grote operatie geweest. In enkele dagen tijd is de markt voorzien van nieuwe speelformulieren (de laatste ‘oude’ Lotto-trekking was op 28 september). Aan de aanpassing van de software is acht maanden gewerkt. Op acht locaties werd uitleg gegeven aan telkens 500 à 600 winkeliers. Drie dagen voor D-Day werden alle verkooppunten bezocht om te checken of alles in orde was. Online is het speelformulier van de ene op de andere dag gewijzigd. De Nationale Loterij stuurde de 33.000 consumenten die via de abonnementsformule spelen, een direct mailing om hen op de hoogte brengen.
AD VAN POPPEL
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier