Nieuwe 48 urenstaking bij spoor bevestigd

NMBS © BELGA

Er komt een nieuwe 48 urenstaking bij het spoor begin december. Twee van de drie grote spoorbonden – ACOD en VSOA – zetten de plannen door, zo heeft HR Rail, de juridische werkgever van het spoorpersoneel vrijdag bekendgemaakt. De staking, met alternatieve dienstregeling, zal starten op 5 december om 22.00 uur.

Begin november was er al eens een 48 urenstaking bij het spoor, waaraan de drie grote spoorbonden deelnamen. Volgens HR Rail doet de christelijke vakbond ACV Transcom ditmaal niet mee, maar beslisten de socialistische vakbond ACOD Spoor en de liberale bond VSOA Spoor ondanks “nieuwe concrete tegemoetkomingen” om toch opnieuw te staken. HR Rail vindt de houding van ACOD en VSOA “totaal onverantwoord en onaanvaardbaar ten aanzien van de treinreizigers”, zo staat in een persbericht. “De houding van die twee vakbonden ten opzichte van de beoogde en noodzakelijke efficiëntieverbeteringen vervat in het openbaredienstcontract legt een zware hypotheek op de competitiviteit van de NMBS en op de toekomst van de onderneming in een concurrentiële spooromgeving. Zij bemoeilijkt daarnaast ook de implementatie van het performantiecontract van Infrabel.”

Principekwestie

“Het is voor ons een principekwestie”, reageert voorzitter Günther Blauwens van ACOD Spoor. “We staken niet voor meer loon of meer premies, maar voor een betere dienstverlening aan de reizigers en opdat onze mensen op een ordentelijke manier kunnen werken. Een betere dienstverlening is niet mogelijk als er wordt bespaard op personeel dat elke dag die dienstverlening verzorgt.”

“Ze hebben ons nog willen paaien met een hogere verplaatsingsvergoeding, maar daar doen we het niet voor”, aldus nog Blauwens. “We willen stabiliteit in de dienstverlening, niet minder personeel in de stations.” Volgens de ACOD’er zijn er plannen om 250 werknemers weg te trekken uit de stations, waar ze in contact staan met reizigers, en hen onder meer onder te brengen in rangeerstations.

Koen De Mey, de voorzitter van de christelijke vakbond ACV-Transcom, bevestigt dat zijn vakbond niet deelneemt aan de staking. “Er was vooruitgang, maar nog onvoldoende”, zegt De Mey. “Maar we wilden het overleg nog een kans geven, een laatste reddingsboei, en we hebben gevraagd een sociaal bemiddelaar in te schakelen.” Die vroeg de spoorbonden om hun aanzegging in te trekken om op een serene manier te kunnen bemiddelen, maar alleen ACV ging daarop in. “We wilden de bemiddelaar de kans geven om dat in goede omstandigheden te doen. De andere bonden stonden open voor bemiddeling, maar wilden wel hun aanzegging behouden.”

‘Gebrek aan respect’

De bonden hekelen al langer een gebrek aan respect voor het sociaal overleg in het kader van interne reorganisaties. Ze verzetten zich onder meer tegen plannen van de directie van spoorwegmaatschappij NMBS om de opstarttijd van de treinbegeleiders te halveren tot 10 minuten. Meer algemeen vragen ze “de stopzetting van de productiviteitsverhoging ten nadele van het spoorwegpersoneel”.

Er zal voor de staking een alternatieve dienstregeling worden opgesteld op basis van de werknemers die aangeven dat ze zullen werken. Welke treinen zullen rijden, zal daags voor de staking aangekondigd worden.

Bij de vorige 48 urenstaking reed ongeveer de helft van de IC-treinen en reden zowat twee op de vijf voorstedelijke S-treinen en de lokale L-treinen. De meeste P-treinen, die worden ingelegd tijdens de ochtend- en avondspits, waren geschrapt.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content