“Niet sexy en slecht betaald”
U hebt rekruteringsproblemen? Misschien kan de aanpak van schoonmaakbedrijf Care u inspireren. In een sector die schreeuwt om personeel slagen zij er makkelijk in het personeelsbestand aan te vullen.
Personeel rekruteren is geen kwestie van een eenmalige actie. Schoonmaakbedrijf Care toont dat een vlotte rekrutering het resultaat is van een doorgedreven hr-beleid. Dat ze er ook in slagen om klanten te werven, bewijst hun negende plaats in de Belgische schoonmaaksector volgens de Trends Top 30.000. Dit jaar streeft de onderneming naar een miljard euro omzet, tegenover 640 miljoen euro in 2010. Samen met de Waalse dochter Care Services telt Care 1200 werknemers.
De drie grootste problemen in de schoonmaaksector: het beroep is niet sexy, de lonen laag en de werkuren niet gezinsvriendelijk. Die vooroordelen veegt Care van tafel.
Lobbyen voor goede werkuren
“De meeste klanten willen dat hun kantoor voor of na de werkuren gekuist wordt, maar daar gaan we tegen in”, zegt Ron Embrechts, CEO van Care. “Wij promoten dagwerk omdat het socialer is voor werknemers met kinderen, en veiliger en milieuvriendelijker. We doen ook geen openbare aanbestedingen die we alleen kunnen winnen als we de laagste prijs rekenen. We focussen op contracten die onze waarden volgen.”
Jaarthema maakt visie concreet
De meeste personeelsleden zijn bij klanten aan het werk en komen niet langs het hoofdkantoor. Toch dringen de familiewaarden van Care bij hen door. Dat is onder meer te danken aan een jaarlijks thema dat een element uit de bedrijfsvisie concreet maakt. Dit jaar draait alles om ownership. Embrechts: “Dat wil zeggen dat je nakomt wat je afspreekt. Iemand die een probleem voor zich krijgt, zal het oplossen. Ofwel doet hij het zelf, ofwel zorgt hij ervoor dat het gedaan wordt.”
Sociale regelingen
Alle mogelijke sociale regelingen worden toegepast voor alle vijftig nationaliteiten. Er is een cursus Nederlands voor anderstaligen, naast de basisopleiding van twintig uur die iedereen krijgt. De coördinatrice voor maatschappelijk verantwoord ondernemen zoekt voortdurend nieuwe en betere manieren van werken, niet zelden geïnspireerd door ideeën van de medewerkers. Embrechts: “We poetsen met duurzame materialen en producten van ons zusterbedrijf Alpheios, we streven naar zuinig energiegebruik, we staan 2 procent van de winst af aan een goed doel, drinken fairtradekoffie, lieten ons gebouw een energiescan ondergaan en werkten een goed afvalbeheer uit.” Grote projecten als bouwkampen in het buitenland en Plan-ouderschap worden afgewisseld met kleinere initiatieven.
Ook managers moeten afvloeien
Tijdens de crisis in 2009 werd niet gesnoeid in de basis. Wel ging het aantal directieleden en managers omlaag. Care begrijpt dat je geen cultuur kunt invoeren als je niet bij de top begint. De CEO legt dan wel de normen vast, de rest is aan de medewerkers. “Anders is het bedrijf slechts zo creatief als de top is”, meent Embrechts. “Dan ben ik niet op de hoogte van alle acties op de werkvloer.” Een ander teken is dat de hr-functie enkele jaren geleden op directieniveau getild werd. Projecten die negatieve gevolgen voor de werknemers hebben, kunnen daar worden geblokkeerd.
HANS HERMANS
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier