Neen, Studio 100 staat niet te koop
Net als vorig jaar, is Studio 100 ambassadeur van de Trends Gazellen. En wel degelijk bij de grote ondernemingen, het productiehuis telt al 220 medewerkers.
Voor de cijfers van 2004 is het nog enkele weken te vroeg. In 2003 deed Studio 100 het in elk geval fantastisch: geconsolideerd ruim 50 miljoen euro omzet en een nettowinst van 4,5 miljoen euro. Dat succesparcours van de pretfabriek uit Schelle liep ook in 2004 door, een jaar waarin veel gebeurde. Van de drie musketiers die tien jaar geleden de openbare omroep verlieten om met een eigen productiehuis te beginnen, blijven er slechts twee over. Danny Verbiest, de stem achter de populaire bobtail Samson, verkocht zijn aandelen aan de twee andere stichters, Hans Bourlon en Gert Verhulst.
Het overgebleven duo kocht de Vlaamse Mediamaatschappij (VMMa) uit het pretpark Plopsaland uit. Hans Bourlon: “Plopsaland maakt de cirkel voor onze televisiefiguren rond. In 1999 konden we zonder VMMa het risico niet aan, vandaag wel. We zijn hen dankbaar dat ze destijds in het bad zijn gesprongen en geloven dat een bevredigende exit is gerealiseerd.”
Niet alleen televisie
De eerste twee jaren verliepen in Plopsaland moeizaam. Dezer dagen is Bourlon uiterst tevreden: “Plopsaland is een stabiele exploitatie. In 2004 liep het met 780.000 bezoekers beter dan ooit.” Het pretpark haalt zijn omzet dankzij de ligging aan de kust tijdens de zomermaanden. Daarom wil Studio 100 tegen december 2005 in Hasselt ook een overdekt Plopsaland. Het bouwt daarvoor een gebouw van 10.000 vierkante meter op de site van de Grenslandhallen, een investering van 12,5 miljoen euro.
De tijd dat Studio 100 alleen met televisieprogramma’s aan de bak kwam, is lang voorbij. Personages als Samson en Gert of kabouter Plop, en muziekgroepen als K3 zijn wel de ruggengraat van het businessmodel. Rond de televisiesterren bouwt de creatieve fabriek theatershows, films en cd’s, baat een pretpark uit en beschikt over een catalogus vol merchandising. In 2003 kwam het belangrijkste aandeel van de omzet zelfs uit de theateractiviteiten. Bourlon: “De jongste drie jaar verkopen we meer dan een miljoen tickets. We zetten de shows op poten, boeken zelf de zaal en doen in eigen huis de promotie. In de Vlaamse theaters hadden we weinig mogelijkheden om op dat vlak nog te groeien. Daarom werd in 2004 opnieuw televisie belangrijker.”
Duitse kabouter Plop?
Studio 100 sloot in 2004 een nieuwe deal met Ketnet (de jeugdprogramma’s van de openbare omroep). Hetzelfde deed Bourlon met de Nederlandse omroep Tros. Zo’n 40 % van de omzet in 2003 kwam al uit Nederland. Maar de expansiehonger van Bourlon en Verhulst gaat verder. “We hebben de ambitie om onze concepten ook naar andere landen te brengen,” zegt Bourlon. “Er zijn gesprekken voor een Duitse kabouter Plop en voor expansie naar China. Daarnaast verkopen we de uitzendrechten van onze programma’s. Zo loopt Bumba al op de RTBf, in Israël en in Canada.”
Het productiehuis wil ook verder diversifiëren in de Benelux, onder meer met tv-programma’s die buiten de doelgroep van kinderen vallen. Daartoe richtten Bourlon en Verhulst samen met Bruno Wyndaele – bekend van De Laatste Show – het dochterbedrijf De Filistijnen op.
Tegenwoordig telt Studio 100 al 220 werknemers. Het bedrijf vaart een steeds internationalere koers. In dat kader zijn strategische allianties onvermijdelijk. Hoelang nog eer het stichtersduo zijn aandelen verkoopt en gaat rentenieren? Bourlon: “Studio 100 staat niet in het uitstalraam, maar zeg nooit nooit. Na achttien jaar voelen we ons nog zeer comfortabel als duo. Dat is een harmonisch aandeelhouderschap, waarbij de meningen en beleidsvoering meestal unisono zijn.”
Roeland Byl
“Er zijn gesprekken voor een Duitse kabouter Plop en voor expansie naar China.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier