Motorland. Een regel van drie

In de markt van motorkleding en -accessoires biedt het Motorland-koncept duidelijke voordelen. Dit Belgisch initiatief zal nu ook in het buitenland toegepast worden.

Dit voorjaar heeft een groot aantal motorrijders een paar keer Biker’s Club News in de brievenbus gevonden. Daarin werden drie verschillende winkels voorgesteld : Hein Gericke, Polo en Motorland (dat nu vier vestigingen heeft in België). Op het eerste gezicht gaat het om elkaar bekonkurrerende verkopers van motorkleding en -accessoires, maar de drie merknamen behoren tot de Duitse holding Eurobike. Hoe passen die drie zaken in de toch al kleine motormarkt ?

Jaak Meykens, die de groep in België runt vanuit Heusden-Zolder, toont aan hoe die merken de hele markt bestrijken. “Het is een regel van drie, ” zegt hij. “Er zijn drie groepen motorrijders : van 18 tot 26 jaar, van 27 tot 42 jaar en de ouderen. In de eerste groep start je met 100 ; daarvan houd je er in de tweede groep 30 over, en dat aantal stijgt weer naar 55 in de derde groep. “

MIDDENGROEP.

Deze cijfers komen uit een onderzoek dat in samenwerking met de KU-Leuven gedaan werd in 1988, en dat de huidige trend in de motormarkt voorspelde : de groei komt nu vooral uit de groep van de wat oudere rijders, die opnieuw of voor de eerste keer op de motor stappen. De reden voor die hernieuwde interesse is dat zij weer geld hebben voor leuke dingen : de hypoteek is (bijna) afbetaald, de kinderen zijn de deur uit en het inkomen is wat groter geworden.

Hein Gericke, dat dit jaar een kwarteeuw bestaat, richt zich op de iets oudere motorrijder die kwaliteit wil en daar ook wat geld voor over heeft. Polo is er voor de jonge, snelle motorrijder. Hein Gericke en Polo hebben allebei een catalogus (er kan ook via postorder gekocht worden), waaruit het verschil in positionering duidelijk blijkt : Hein Gericke is degelijk, Polo is trendy.

Motorland mikt op de middengroep van 27 tot 42 jaar, de niet meer piepjonge maar ook nog niet rijpere motorrijder. “Onze doelgroep heeft nog niet het geld voor Hein Gericke, maar wil ook niet het snelle spul van Polo, ” legt Meykens uit. “Motorland is bovendien niet gebonden aan een catalogus. We bieden ook andere merken die eveneens uit het concern komen : Damen Leathers en Schuh. ” Dat zijn produkten die ook aan de reguliere motorhandel aangeboden worden. De kollektie die men op de kop kan tikken, is bepalend voor het aanbod.

VOORDEEL.

Motorland is een Belgisch initiatief geweest. Jaak Meykens deed vroeger de import van Hein Gericke in ons land. In 1992 bood Eurobike hem aan zijn zaak over te nemen ; Meykens zou die dan voortzetten onder het dak van Eurobike.

Sinds het einde van de jaren tachtig maakt het Nederlandse Damen Leathers (uit Prinsenbeek, bij Breda) ook deel uit van de holding. Damen had in Sint-Niklaas een kleine vestiging, met het oog op de levering van motorkleding aan politiekorpsen ; in 1993 verhuisde men naar een groter pand in dezelfde stad. Voor de naam Damen was niet makkelijk een motorlogo te maken. Met Motorland lukte dat wel : mits een beetje spelen viel met de twee O’s en de T het beeld van een motorfiets te vormen.

Een voordeel van Motorland is dat men daar zonder imagoproblemen de produkten kan verkopen die niet al te best lopen bij Hein Gericke en Polo. Het doet de naam Hein Gericke immers geen goed als er konstant artikelen in promotie moeten staan. Dat voordeel is ook ingezien door andere Eurobike-vestigingen buiten België. De HG-winkel in het Nederlandse Almere heeft in dezelfde straat een Motorland geopend.

Volgens Meykens zit het er dik in dat er nog meer winkels komen ; de kans bestaat dat er volgend jaar een Motorland geopend wordt in Parijs. Hij stipt ook aan dat Eurobike de naam Motorland al heeft beschermd, om er verder mee te kunnen werken.

KEUZE.

Hoeveel Motorland-vestigingen kan België hebben ? Volgens de statistieken zou het aantal motorrijders 180.000 bedragen. De basis daarvoor is het aantal inschrijvingen bij Kantersteen. Meykens gaat echter uit van een kleiner aantal, omdat in die cijfers alle tweewielers van 50 cc en meer zijn opgenomen. Voor Eurobike begint het “echte” motorrijden pas vanaf 250 cc, omdat de groep die met dergelijke machines op de weg komt speciale kleding aanschaft. Meykens schat het aantal dan op zowat 90.000 motorrijders.

Het is ook duidelijk dat niet in elke stad een Motorland winstgevend kan draaien ; men gaat uit van één vestiging per provincie. Op dit ogenblik zijn er vier : in Olen (Antwerpen), Luik, Heusden (Limburg) en Sint-Niklaas (Oost-Vlaanderen). In West-Vlaanderen zoekt men naar een geschikte lokatie. In het Brabantse Haasrode zitten Polo en Hein Gericke, die een nationale uitstraling hebben. Voor een produkt van Hein Gericke wil een motorrijder uit Oostende wel even naar Haasrode rijden.

De vestigingsplaatsen zoekt men vooral vlakbij de uitrit van een autosnelweg. Bovendien moet er voldoende parkeergelegenheid voor de deur zijn. Jaak Meykens : “Een motorrijder wil zijn machine vanuit de winkel zien staan. ” Ten slotte moet de oppervlakte groot genoeg zijn om de hele gamma onder te brengen.

Onder de namen Schuh en Damen levert Eurobike ook aan de gewone motorzaken. Doet men dat kanaal dan geen konkurrentie aan met de eigen winkels ? “We zijn konkurrenten, jawel, ” zegt Meykens. “De klant wil echter een ruime keuze. Motorzaken zetten 80 % van hun oppervlakte vol met motorfietsen, waar nog nauwelijks winst op zit. De resterende 20 % vullen ze met wat kleding en helmen, spullen die nog wel opbrengen. ” Eurobike biedt die keuze dan wel.

A.V.P.

JAAK MEYKENS (MOTORLAND) “De klant wil een ruime keuze, en Motorland is niet gebonden aan een catalogus. “

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content