Minimale media

Sjoukje Smedts  medewerker van Trends

De media worden in 2010 enkele jaren teruggesmeten. Debatten die al jaren aanslepen, liggen weer prominent op tafel.

De advertentieverkoop van de kranten gaat nog naar beneden en de verkoop van televisiereclame trekt amper aan. De crisis trof de media in 2009 in een periode waarin het verlies van hun monopoliepositie als informatie- en entertainmentleveranciers, de verdere versnippering van het medialandschap en de daarbij horende daling van advertentie-inkomsten al een gevaarlijke mix vormden. De koek wordt steeds kleiner en moet over meerdere partijen worden verdeeld. De enige groeimarkt voor advertentie-inkomsten lijkt voorlopig het internet, maar de meetbaarheid van dit medium dreigt de advertentieprijzen nog meer te drukken. De e-readers zetten ondertussen de aanloop naar hun opmars onverminderd voort.

Het businessmodel van de nieuwe media moet nauwkeuriger worden bestudeerd. Er zijn al tekenen dat de websites weer – gedeeltelijk – betalend worden. In 2010 wordt die trend ook in ons land verder uitgediept, al kan dat niet zonder op bepaalde grenzen te stoten. De consumenten zijn zo gewoon aan gratis toegang tot de belangrijkste nieuwtjes dat de invoering van betalende websites bijna alleen mogelijk wordt als alle mediagroepen er tegelijk mee starten. Voor de opstart van een gezamenlijk onlineplatform, waar klanten na betaling toegang krijgen tot producten van verschillende uitgevers – een idee waar in het buitenland al mee geëxperimenteerd wordt – bestaan in België nog te veel heilige huisjes. Zoekmachines blijven bijvoorbeeld de vijand in plaats van de medestander.

Wat niet wil zeggen dat het in het nieuwe mediajaar niet tot verdere samenwerking, fusies of overnames komt. De print- en audiovisuele sector zullen elkaar steeds vaker opzoeken, maar ook binnen de audiovisuele sector staat heel wat te gebeuren. Vooral de onafhankelijke productiehuizen worden in 2010 terug-gekatapulteerd naar 2007, het jaar waarin een consolidatiegolf door de sector ging en veel productiehuizen fuseerden of werden opgekocht door buitenlandse bedrijven. De combinatie van extra besparingen bij de Belgische televisiegroepen en het tekort aan voldoende overlevingskapitaal kan de productiehuizen tegen het einde van dit decennium fataal worden. Als de bestellingen van de eerste jaarhelft van 2010 af zijn, dreigt het uitblijven van nieuwe opdrachten uit te monden in een aantal faillissementen. Al kunnen sommige onder hen het dit jaar nog wel uitzingen.

Sjoukje Smedts

2010

Het businessmodel van de nieuwe media moet nauwkeuriger worden bestudeerd.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content