MIJN TELEFOON ALS WINKELCENTRUM
Nu winkelen via de smartphone gemeengoed wordt, moeten bedrijven creatief uit de hoek komen om met de juiste app hun klanten te bereiken. Als die niet binnen de dertig seconden overtuigd zijn, gaan mensen elders hun heil zoeken.
COMPTOIR DES COTONNIERS (FRANKRIJK) 10.000 boetieks in één nacht
Het Franse kledingmerk Comptoir des Cotonniers stuntte in 2014 met een origineel initiatief. In één nacht opende het 10.000 ‘boetieks’: reclameaffiches voorzien van een qr-code. De code in het bushokje of het tijdschrift scannen met de app Powatag volstond om iets te bestellen. Comptoir des Cotonniers geeft weinig prijs over de resultaten, maar naar verluidt werd de app tienduizenden keren gedownload en leverden de affiches een conversiegraad van 4,1 procent op. In de retailsector zien we soortgelijke initiatieven. In Zuid-Korea opende de supermarktketen Tesco een virtuele winkel via afbeeldingen van winkelrekken in de metro. Via tags konden de voorbijgangers een bestelling plaatsen. Delhaize testte het concept ook uit.
MYSHOPI (BELGIË) Populair boodschappenlijstje
Vier jaar na de lancering is myShopi in België 750.000 keer gedownload. Maandelijks loggen meer dan 250.000 Belgen in om een boodschappenlijstje te maken of de kortingsbons te gebruiken. In 2014 kwam de app in handen van de groep Belgique Diffusion en ging myShopi internationaal, met 5,5 miljoen downloads wereldwijd. Het 20-koppige team ontwikkelde de app ook als een wit product voor partners in Frankrijk, Portugal, Spanje en Roemenië. “We willen de Europese standaard voor promotieplatforms worden”, zegt medeoprichter Philippe Van Ophem. Een potentieel zeer rendabele business, want myShopi strijkt bij zijn partners een maandelijkse vergoeding op voor iedere actieve klant.
BPOST (BELGIË) Postkaart via gsm
Als de Belgen op vakantie gaan en een kaartje naar het thuisfront sturen, rinkelt de kassa bij de buitenlandse postbedrijven. Dankzij Mobile Postcards wist het postbedrijf bpost een deel van dat laken naar zich toe te trekken. De applicatie stuurt een foto vanop de mobiele telefoon als gewone postkaart naar elk Belgisch of buitenlands adres. Het is modern, het trekt klanten aan en het brengt geld in het laatje. In de zomer en in de eindejaarsperiode verwerkt bpost tot 4000 kaarten per dag, tegen 1,89 euro per stuk. In totaal maakt dat ongeveer 220.000 euro.
SNCF (FRANKRIJK) Altijd plaats in de trein
Het globale reizigerscomfort verbeteren is geen gemakkelijke opgave voor een traditionele en betrekkelijk logge groep als de Franse spoorwegmaatschappij SNCF. Tranquillien is een applicatie die samen met de Franse start-up Snips werd ontwikkeld. De app gebruikt de massa gegevens van de SNCF om de reizigers te informeren over de drukte op de treinen. Groen, oranje of rood, volgens het aantal mensen aan boord. Reizigers die de drukte willen mijden, kunnen op de volgende trein wachten. Het systeem is voorlopig enkel beschikbaar in de regio Parijs. De reizigers worden ook aangemoedigd te laten weten hoe druk het is in de wagon waarin zij zitten. Hun gegevens worden geverifieerd met geolocalisatie.
WALMART (VS) Altijd de goedkoopste winkelkar
Walmart biedt zijn klanten al geruime tijd een mobiele applicatie aan. In 2014 kwam de Amerikaanse distributiereus nog innovatiever uit de hoek met een nieuwe optie voor kortingen. Via een foto van hun kasticket kunnen de klanten nagaan of Walmart de laagste prijs in de omgeving biedt. De retailgigant vergelijkt de prijzen automatisch met die van de concurrenten en betaalt desnoods het verschil terug. De keten zag daarin een nieuwe manier om klanten aan zich te binden en hun promotionele aanbiedingen te sturen. Bij de lancering steeg het aantal gebruikers in amper een maand van 4 naar 14 miljoen, zo meldde de website Quartz. Ook de psychologische winst is niet te versmaden: de klanten gaan niet langer elke week op zoek naar de goedkoopste winkelketen, maar gebruiken alleen nog de Walmart-applicatie na elk bezoek.
UNDER ARMOUR (VS) Aangepaste sportkledij
Het sportmerk gebruikt een heel ecosysteem van applicaties die de sportieve prestaties van zijn 160 miljoen actieve gebruikers registreren. Dat zijn niet zomaar trackers voor de actieve gebruiker, maar instrumenten waarmee Under Armour ook heel wat informatie verzamelt over de levensstijl van zijn klanten. Zo kan het bedrijf maatproducten ontwikkelen, die volledig zijn afgestemd op de verwachtingen van de consumenten.
YOUDRIVE (FRANKRIJK) Gepersonaliseerde verzekering
In de verzekeringssector zijn de verwachtingen over het internet der dingen hooggespannen. Van alle recente ontwikkelingen lijkt de met het internet verbonden auto het verst gevorderd. Zo biedt YouDrive, een afdeling van Direct Assurance, in Frankrijk een intelligente autoverzekering aan. Autobestuurders die erop intekenen, laten een doosje in hun voertuig installeren. Dat doosje registreert gegevens over snelheid, de manier van gas geven of bochten nemen. De bijbehorende applicatie geeft de gebruiker punten. Bij een goede score krijgt hij maandelijks tot 40 procent korting op zijn verzekeringspremie. Haalt hij slechte punten, dan kan zijn premie 10 procent duurder worden. De interesse van de verzekeraars beperkt zich niet tot de auto. AXA introduceerde in Frankrijk een aantal producten voor het geconnecteerde huis, zoals rookmelders en inbraakdetectoren. Verzekeraars zien in die nieuwe concepten een manier om preventief op te treden, sneller te reageren op een schadegeval en zo de schadekosten te beperken.
STARBUCKS (VS) De koffie staat klaar
De Amerikaanse koffiereus Starbucks pionierde met een oplossing voor mobiel betalen, gekoppeld aan een loyaliteitsprogramma. Het bleek een geslaagde combinatie, die veel klanten lokte. Algauw ontdekten mensen ook de functie mobiele bestelling: ze bestellen en betalen hun kopje koffie vanop afstand via de app en gaan hun bestelling wat later afhalen. Het bedrijf blijft zijn aanbod voor mobiele klanten uitbreiden: ze kunnen nu ook luisteren naar Spotify of een chauffeur bestellen bij Lyft, een concurrent van Uber. In de Verenigde Staten heeft de app 10 miljoen actieve gebruikers en loopt het aandeel van de mobiele verkoop op tot 21 procent.
SHYP (VS) Pakjesdienst van deur tot deur
Een pakje verzenden is vaak een vervelende klus: je moet een geschikte doos vinden, het voorwerp inpakken, uitzoeken wat de meest geschikte of goedkoopste verzendingswijze is en aanschuiven in het postkantoor of bij een koeriersdienst. De Californische start-up Shyp bracht in 2013 een mobiele applicatie op de markt, die de beste manier berekent om het pakje te versturen. De afzender neemt een foto van het voorwerp dat hij wil verzenden, laat de app bepalen waar hij zich bevindt en geeft het bezorgadres in. Wat later komt iemand van Shyp – een particulier die iets wil bijverdienen – het pakje afhalen en handelt alles verder af. Dat kost de verzender 5 dollar, boven op de gewone verzendingskosten. Het zakenmodel van Shyp is uiteraard gebaseerd op grote volumes, waardoor het bedrijf korting krijgt bij koeriersdiensten als DHL en Fedex. De investeerders geloven erin. De start-up haalde al 61 miljoen dollar op.
TINDER (VS) Daten via geolokalisatie
De Amerikaanse start-up Tinder ontwikkelde een mobiele applicatie waarmee gebruikers via geolocalisatie mensen in hun omgeving kunnen vinden. Vinden ze iemand leuk, dan vegen ze de foto naar rechts, zo niet vegen ze hem naar links. Tinder is goeddeels gratis en zou nu al 50 miljoen gebruikers hebben. Een tijdje geleden voegde het bedrijf betalende opties toe om het succes te verzilveren. Door de Tinder-revolutie zagen de traditionele spelers op de markt zich verplicht ook in te zetten op mobiele toepassingen, maar met weinig succes.
PORSCHE (DUITSLAND) Houd uw bolide in de gaten
De Duitse autobouwer ontwikkelde een mobiele applicatie voor de Apple Watch, het intelligente horloge van de technologiereus. Porsche Car Connect informeert de bezitter van een Porsche Macan vanop afstand of alles in orde is met de deuren, de ramen, de motorkap en de kofferruimte. Ook rijgegevens zoals de afgelegde afstand, de gemiddelde snelheid, de duur van het traject, de kilometerstand en het benzinepeil worden netjes bijgehouden.
MOBEYE (FRANKRIJK) Jan en alleman controleert het schap
Fabrikanten willen graag weten hoe hun producten in de winkels zijn uitgestald, maar dat controleren is vaak onbegonnen werk. De vertegenwoordigers kunnen niet overal tegelijk zijn. De Franse applicatie Mobeye schakelt particulieren in om een goede uitstalling te garanderen. Fabrikanten plaatsen een toezichtsopdracht online, waar gebruikers van de app op reageren. Wie de opdracht binnenhaalt, trekt erop uit om de prijzen, de assortimenten of de plaatsing van promotionele producten in de winkels te controleren en krijgt daar een vergoeding van een paar euro voor. De app is in 2013 gelanceerd in Frankrijk en is intussen beschikbaar in vijf landen.
CUVVA (VK) Autoverzekering per uur
Wie een voertuig bestuurt waarvan hij niet de eigenaar is, kan problemen krijgen met de verzekering. Een Engelse start-up rook zijn kans en ontwikkelde een verzekering op uurbasis. Via de mobiele applicatie Cuvva kunnen geregis-treerde gebruikers een tijdelijke verzekering afsluiten. Ze hoeven enkel hun nummerplaat en de gewenste duur in te geven en te betalen. De transactie duurt amper een minuut en je bent niet langer verzekerd dan nodig. Flexibel en eenvoudig, zoals de moderne consument het wil. Cuvva is nog niet lang op de Engelse markt toegelaten, maar kon al op veel belangstelling rekenen. Begin dit jaar lanceerde de start-up zijn eerste kapitaalronde van 400.000 pond (meer dan 500.000 euro).
IKEA (ZWEDEN) Alsof het er echt staat
De Zweedse meubelgigant maakt gebruik van toegevoegde realiteit (een app legt een laagje informatie op iets wat je ziet) om klanten te helpen bij de inrichting van hun huis. Als je de camera van je smartphone op een woonruimte richt, kun je er meubels uit de IKEA-catalogus in plaatsen. Je krijgt dan een vrij realistische 3D-weergave van het meubel in je interieur. Een handig en eenvoudig hulpmiddel, waarmee de meubelfabrikant zich als een technologische voortrekker profileert.
COMMBANK PROPERTY APP (AUSTRALIË) Info over het huis van uw dromen
De applicatie Property Guide van de Australische bank CommBank steunt op toegevoegde realiteit en is vooral interessant voor wie op huizenjacht is. Als je het huis scant waar je voor staat, krijg je informatie over de waarde van het huis, de gemiddelde marktwaarde in de omgeving, de buurt, enzovoort. Daarnaast kun je een simulatie maken van de financiering en contact opnemen met een adviseur van de bank. Het concept is lovend onthaald. Door big data in te schakelen om zijn klanten relevante informatie aan te bieden, behoudt CommBank zijn positie als marktleider in hypothecaire leningen in Australië.
M-PESA (KENIA) Telecomoperator speelt bankier
In 2007 lanceerde de telecomoperator Safaricom (een dochteronderneming van Vodafone) in Kenia de dienst M-Pesa. Vandaag staat M-Pesa symbool voor de technologische revolutie in betalingen en geldtransfers. Abonnees met een simkaart kunnen M-Pesa gebruiken, ook als ze geen bankrekening hebben. Op hun M-Pesa-rekening kunnen ze geld storten, betalingen ontvangen of uitvoeren. M-Pesa werkt op een eenvoudig gsm-toestel. Het is een handige manier om geld naar familieleden te sturen, facturen te vereffenen of gewoon een taxirit of een restaurantrekening te betalen. De gebruikers kunnen ook contant geld afhalen in aangesloten winkels. M-Pesa was meteen een inslaand succes. De app heeft 24,6 miljoen gebruikers in elf landen, van Afrika tot Oost-Europa.
HOMEPAD (ZWITSERLAND) Plaatsbeschrijving op tablet
De plaatsbeschrijving van een woning is altijd een gevoelig moment. De eigenaar en de huurder moeten het eens raken over de staat van het pand. Ze nemen notities en foto’s, maken een tweede afspraak of sturen elkaar per post documenten in tweevoud om te ondertekenen. Dankzij de Zwitserse start-up HomePad bestaat daarvoor nu ook een mobiele oplossing op iPad. Het systeem bundelt alle informatie, zoals de meterstanden of opmerkingen over het pand, gestaafd met foto’s. Vervolgens wordt de plaatsbeschrijving in de app ondertekend, als pdf-bestand bewaard en per e-mail verstuurd.
RESTOLASTMINUTE (BELGIË) Op het laatste nippertje een tafel reserveren
Lastminuteaanbiedingen bleven lang beperkt tot de reissector, maar die tijd is voorbij. Ook restaurants bieden nu hun lege tafels tegen een lagere prijs aan. Het Belgische RestoLastMinute lanceerde een website en een app waarop consumenten in bepaalde restaurants de avond zelf korting krijgen op hun bestelling. Voor de restauranthouders ligt het voordeel voor de hand. Het is beter klanten te hebben, ook al betalen ze minder, dan met lege tafels te blijven zitten. “Door hun laatste tafels met korting aan te bieden, kunnen ze hun winstmarge een stevig zetje geven”, zegt Sabrina Bulteau, medeoprichtster en aandeelhouder van RestoLastMinute. “We positioneren ons als de laatste schakel in de rendabiliteit van het restaurant. Het grootste deel van de reserveringen die via ons systeem binnenkomen, gebeurt tussen 18 en 22 uur.” Sinds RestoLastMinute een maandabonnement voor de restaurants lanceerde, wijzigde de start-up zijn zakenmodel. De dienst is gratis, om gebruikers aan te trekken en een community te creëren. RestoLastMinute heeft 150.000 gebruikers, 650 restaurants maken regelmatig gebruik van het platform. Volgens de CEO, Christophe Clerjaud, wordt maandelijks voor 11.000 personen gereserveerd via de app.
SUITEBOX (NIEUW-ZEELAND) Financiële adviseur van de toekomst
De Nieuw-Zeelandse applicatie SuiteBox biedt naar eigen zeggen eenvoudige en doeltreffende financiële oplossingen aan die de lokale regelgeving respecteren. Denk aan videogesprekken, gedeelde documenten en een systeem van elektronische handtekening in reële tijd. De start-up in financiële technologie werd pas eind 2015 opgericht en liet zich in januari al opmerken op de KPMG Fintech Innovation Challenge.
SLACK (VS) Samenwerken in teams
Slack, in 2009 opgericht in Silicon Valley, bedacht een nieuwe samenwerkingstool. Via kanalen kunnen de leden van een team onderling communiceren, documenten uitwisselen en informatie centraliseren. Slack bundelt de informatiestromen die verspreid zijn over e-mails, Skype, sms-berichten. De start-up heeft dagelijks 2,3 miljoen gebruikers. Na een kapitaalronde van 160 miljoen euro wordt de ondernemingswaarde op 2,8 miljard dollar geraamd. Niet slecht voor een bedrijf met minder dan 400 medewerkers.
CHRISTOPHE CHARLOT
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier