Mijn baas strijkt voor mij
Drukdrukdruk, u kent het gevoel wel. Gelukkig doet uw baas uw strijk en boodschappen. “Domestic outsourcing” heet zoiets. Bij Sherpa Personal Delivery, bijvoorbeeld.
Het Kortrijkse bedrijf levert comfortdiensten _ u weet wel: boodschappen en strijk _ die het leven van drukbezette tweeverdieners efficiënter moeten maken. Het mikt zowel op bedrijven en organisaties als op particulieren. En daarvoor heeft het twee catalogi: een bedrijfscatoloog met catering- en onderhoudsproducten, en een particuliere cataloog met een assortiment van 5000 producten food en non-food. “Bestellen gebeurt via de telefoon of fax, en alles wordt netjes bij u thuis of bedrijf afgeleverd binnen de twee werkdagen,” zegt directeur Henk Deschamps.
Voor de strijk volstaat een telefoontje, waarna iemand hem bij u ophaalt en na drie dagen netjes gestreken terugbezorgt. Er wordt ook ingespeeld op seizoensgebonden artikels, zoals kerst- en nieuwjaarscadeaus en relatiegeschenken. Voor vijf euro (ongeveer 200 frank) heeft uw directiesecretaresse of personeelsmanager geen (huishoudelijke) uitvlucht meer voor dat overuurtje.
Initiatiefnemer Deschamps runt het bedrijf samen met een secretaresse. “Het is de bedoeling om binnen de vier jaar met een achttal mensen te werken,” hoopt hij. Na veertien dagen actie kan hij evenveel klanten noteren. Met een opstartkapitaal van 50.000 euro (ongeveer 2 miljoen frank) mikt Deschamps in eerste fase op de regio Zuidwest-Vlaanderen. De toekomst moet uitwijzen of de actieradius vergroot kan worden. Wat Sherpa anders maakt dan vergelijkbare bedrijfjes, is dat het in eerste instantie naar de ondernemingen stapt om hun comfortdiensten aan te bieden. Deschamps: “We werken samen met professionele dienstverleners die voor ons strijken of hun producten leveren, waarna wij die dan bezorgen aan de klant.”
Lieven Desmet
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier