Meesurfen op outsourcing

Bruno Leijnse Redacteur bij Trends

De informaticamecanicien Computacenter uit Zaventem scoorde vorig jaar zijn beste jaar ooit in België. Ook de eerste helft van 2012 staat met stip in de halfjaarresultaten van de Britse beursgenoteerde groep. Volgens de algemeen directeur, Lieven Bergmans, profiteert zijn bedrijf van de trend naar selectieve outsourcing.

Computacenter was een van de oudste pc-distributeurs van Europa toen het in 1999 in Nossegem neerstreek. Daarmee kreeg de Waals-Brabantse pc-distributeur Systemat er op eigen terrein een concurrent bij. Systemat was in 1997 naar de beurs getrokken, het ruim tien keer grotere Computacenter deed hetzelfde in 1998. Hun samenwerking in de aankoopvereniging International Computer Group, overleefde de beursintroductie niet. De oprichter van Systemat, Jean-Claude Logé, had nog maar net in Trends verteld dat hij de uitverkoren partner van International Computer Group in België was of Computacenter begon hier voor eigen rekening.

Vandaag heeft Systemat zich teruggeplooid op België en Luxemburg. Computacenter haalt 3,4 miljard euro omzet, iets meer in Duitsland dan in Groot-Brittannië. Twee derde komt uit de verkoop van producten, uit laptops, printers en toners, maar vooral ook uit servers, netwerking en opslagsystemen. Uit software ook. Het andere derde, 1,16 miljard, komt uit diensten als consultancy en outsourcing, die meestal hogere marges bieden.

Contract van 10 miljoen

In België is Computacenter meer groothandelaar dan bouwer van informatica-infrastructuur. Het dienstenaandeel ligt hier op een kwart van de 49,5 miljoen euro netto-omzet. Dat aandeel is lager dan in de groep. Meer diensten is daarom het marsorder voor Lieven Bergmans, de informaticus die in 2008 de overleden Ulla Franz als algemeen directeur voor België opvolgde. Net als Systemat kende Computacenter in België een beroerd 2009. Bergmans hoopte in het begin van dat jaar nog op “5 tot 10 procent groei” uit communicatieoplossingen van Cisco en Microsoft en uit videoconferentie, specialiteiten die toen erg begeerd waren. Het werd uiteindelijk een omzetdaling met 23 procent.

Bergmans herstructureerde en maakte in 2010 een spectaculaire comeback. De groei bedroeg 79 procent. Dat was goeddeels te wijten aan de eenmalige levering van 10 miljoen euro aan datacenterproducten aan een niet nader genoemde mobiele operator. Sterker was dat Computacenter in 2011 zijn omzetniveau kon behouden, zonder contract van 10 miljoen. In de eerste helft van 2012 steeg de omzet nog eens met 54 procent, terwijl de bedrijfswinst verdrievoudigde.

“Ik ben vooral gaan kijken wat de groep deed”, legt Bergmans uit. Hij verkocht de kleine Lotus Notes-afdeling en investeerde in expertise in softwarelicentieverschaffing. Dat leverde mooie deals op bij onder andere Asco, Lotus Bakeries en Bank J. Van Breda & Co. Andere investeringen in expertise gingen naar de nieuwste informatica-infrastructuuroplossingen en naar internetprotocolcommunicatie.

De crisis was ook een hulp, ondervond Bergmans. “Wij zijn te laat in België aangekomen om de groei van de internetbubbel nog mee te nemen. Daarom hebben we altijd gefocust op bedrijven met 500 tot 5000 werknemers. Daar staan we met onze internationale groep steviger. Door de crisis is dat soort ondernemingen zijn aankopen meer dan vroeger beginnen te groeperen over zijn vestigingen heen. Dat heeft ons geholpen. En we zijn onze verkoop blijven versterken”, zegt Bergmans, een amateur-hardloper die in oktober met Dwars door Hasselt zijn eerste wedstrijd van 15 kilometer liep.

Computacenter haalt zijn hoogste marges in projecten als Shurgard Self Storage Europe, dat zijn Europese informaticacentrum in Brussel heeft en vorig jaar zijn opslagsysteem moest vervangen. Dat zegt de directeur informatiediensten en projecten van Shurgard, Cindy Verhoeven. “We hebben Belgacom, Fujitsu en EMC bekeken. We kozen Computacenter omdat we daar al ervaring mee hadden en vertrouwen hadden in hun consultants. Hun prijs was competitief.”

Waver is een ander paradepaardje. De gemeente reduceerde haar 40 servers tot drie en standaardiseerde op HP- en Cisco-materiaal, ook voor telefonie. Voor technische hoogstandjes heeft Computacenter, naast eigen mensen, een lijst van een 60 tot 70 freelance consultants. Die vormen ook een tewerkstellingsbuffer. “Ze helpen de onzekerheid af te vlakken”, geeft Bergmans toe.

Swift als grote klant

Belangrijker zijn de managed services-contracten, waar bedrijven bepaalde taken uitbesteden. Computacenter is geen partner in de consortia rond de Europese instellingen, maar doet sinds 2001 wel het werkplekbeheer bij het internationale transactienetwerk Swift. Dat contract is eerder dit jaar opnieuw voor drie jaar vernieuwd. Een contractwaarde is nooit bekendgemaakt, maar het gaat over helpdeskondersteuning, activabeheer, on site– en backofficeondersteuning voor meer dan 2000 gebruikers in Europa, Azië-Stille Oceaan en de Verenigde Staten.

Ook bij UCB doet Computacenter al langer de helpdesk. Het biofarmabedrijf rolde daar eerder dit jaar Windows 7 en Office 2010 uit, een miljoenencontract. “De groep heeft daarvoor een integratiecentrum, waar ze die pc’s kunnen voorbereiden. In die logistiek zijn we efficiënt”, zegt Bergmans, die vorig jaar het verloop in zijn bedrijf terugdrong tot 14 procent.

De helpdeskdiensten van Computacenter in België worden niet vanuit lokale callcenters geleverd, maar vanuit de centrale helpdesk in Barcelona, die in 2006 is opgezet. “We hebben daar 650 agenten in veertien talen. We trekken moedertaalsprekers aan, ook Vlamingen. Jonge mensen die Barcelona een leuke locatie vinden”, zegt Bergmans. Datacenterdiensten levert Computacenter vanuit Zuid-Afrika, dat ook in de Midden-Europese tijdzone ligt.

Meer outsourcing

Al jaren staat Computacenter op de derde of vierde plaats in de gebruikerstevredenheidsindex van Belgische outsourcingscontracten die Jef Loos van Whitelane Research jaarlijks opstelt. Zijn concurrenten in werkplekbeheer heten Getronics, Fujitsu, Econocom, RealDolmen, Cegeca of Simac ICT. “Nu komen ook Indiase bedrijven als Tata Consultancy Services, HCL, Infosys, Wipro of Mahindra Satyam opzetten”, waarschuwt Dominique Kindt, de voorzitter van de Belgische afdeling van de European Outsourcing Association.

Hoewel hij voorzichtig blijft in de zwakke economische conjunctuur, is Bergmans optimistisch dat hij het omzetcijfer van 2011 in managed services kan verbeteren. Dat was toen 8,4 miljoen, een fractie van de ongeveer 750 miljoen euro die de Computacenter-groep daarin jaarlijks realiseert. “Meer en meer klanten gaan over tot selectieve outsourcing, waar wij sterker staan. In Duitsland heeft onze groep zo veel contracten gewonnen in outsourcing van infrastructuur- en eindgebruikerscomputing dat we daar nu zelfs groeipijnen hebben”, zegt Bergmans.

BRUNO LEIJNSE

Helpdeskdiensten in België komen uit Barcelona.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content