Mannenverzorging hoeft niet wuft te zijn
Lichaamsverzorging voor mannen
wordt vandaag niet meer als nichterig beschouwd. Integendeel, steeds meer mannen beseffen dat uiterlijk een essentiële rol speelt in de evolutie van hun carrière. In Brussel opende For Men Only zijn deuren om aan die behoefte te beantwoorden.
For Men Only, L’Institut, Louizalaan 250, 1050 Brussel. 02 649 32 14.
De verzorging van Clarins zoals ze in het artikel wordt beschreven, kost euro 65.
De goeroes van de Parijse stijlbureaus verkondigen het al jaren aan wie het maar horen wil: mannelijke klanten worden het nieuwe eldorado voor de cosmeticamerken. Nadat ze jarenlang vruchteloos werden aangeprezen, schijnen verzorgingsproducten voor heren eindelijk aan te slaan. Het bewijs? Van het nieuwe gamma van Jean-Paul Gaultier ‘Tout beau, tout propre’ gingen naar verluidt in zes maanden tijd 500.000 producten over de toonbank. Idem voor Sisheido. De eerste verzorgingslijn voor mannen van het merk overtrof de verwachtingen met 20 % bij de lancering begin dit jaar. In Frankrijk ontwikkelde Clarins, de nummer twee van de sector met een marktaandeel van 42 %, een trendy gamma dat perfect inspeelt op de vraag van de mannelijke klanten. Een vraag die, aldus de woordvoerders van Clarins, ‘gesofisticeerd is, zonder daarom vrouwelijk te zijn’.
Dat alles lijkt erop te wijzen dat mannen zich bewust zijn geworden van het belang van een verzorgd uiterlijk: ze hebben goed begrepen dat gemanicuurde handen, een gezonde, matte huid en een aantrekkelijk kapsel de beslissing kunnen beïnvloeden bij de ondertekening van een contract of bij een sollicitatiegesprek. Vandaar de verhoogde interesse voor hydraterende producten, matte vloeistoffen, diepreinigende schuimende gels en behandelingen tegen rimpels. Nu het startsein gegeven is, lijken de esthetische wensen van de mannen wel onverzadigbaar. Ze willen alles en ze willen het nu: een gezonde, zongebruinde en jonge huid voor lange tijd.
‘Onvrouwelijke’ aanpak
Ook in België verandert de mentaliteit. De roep naar aangepaste verzorgingsproducten voor mannen wordt alsmaar luider. Het beste bewijs daarvan is ongetwijfeld de recente opening van For Men Only in L’Institut, een gerenommeerd schoonheidsinstituut aan de Louizalaan in Brussel. Een teken des tijds: dit bastion van vrouwelijke schoonheid, dat zich zestien jaar lang uitsluitend aan vrouwen heeft gewijd, opende in mei een verzorgingscabine die specifiek voor mannen bestemd is. De ruimte lijkt beperkt maar er heerst een aangename hedendaagse zensfeer, en ze overtuigt met een gamma regenererende verzorgingen, aangepast aan de specifieke mannelijke behoeften.
Voor directrice Annette Colson is de opening van deze ruimte een logische stap: “We hebben altijd mannelijke klanten gehad. Ze stelden zich tevreden met verzorgingen die voor vrouwen waren ontwikkeld, omdat er niets anders was. Dat beïnvloedde hun gedrag. Na een sessie bleven onze klanten bijvoorbeeld nooit napraten, ze maakten geen afspraak aan de balie, ze lieten liever hun secretaresse bellen… In deze bijzonder vrouwelijke omgeving voelden ze zich natuurlijk niet echt op hun gemak. Een voor mannen bestemde ruimte zou daar verandering in moeten brengen.”
Toch laat Colson zich voorzichtig uit over de evolutie van de mentaliteit rond mannencosmetica. “Je moet het omzichtig aanpakken om niet in botsing te komen met diepgewortelde codes. Met onze mannelijke klanten praten we niet over ‘schoonheid’ of ‘esthetiek’, maar over ‘gezonde huid’ en ‘hygiëne’. Bepaalde woorden schrikken nog af. Zo hebben we bij de opening van onze nieuwe cabine de kennismaking met de verzorgingen gecombineerd met een wijndegustatie. Het bleek een goed idee, want het neutraliseerde bepaalde vooroordelen over een schoonheidsinstituut dat door vrouwen wordt bezocht.”
Zes stappen naar de rust
Om aan de verwachtingen van haar nieuwe doelgroep te voldoen, opteerde Annette Colson voor een verzorgingsritueel dat werd ontwikkeld door Clarins. Geen ondoordachte keuze, want dankzij zijn dominante positie op de cosmeticamarkt voor mannen en zijn gamma innoverende producten op basis van buffelgras, is het Franse merk erg populair bij de heren. “Onze schoonheidsspecialistes worden door Clarins opgeleid. Dat is belangrijk, want het specifieke karakter van de verzorging van Clarins wordt niet alleen bepaald door de producten, maar ook door de wijze waarop ze worden aangebracht. Het is een integrale benadering, te vergelijken met massage. Om mannen te verleiden, moet je iets meer bieden. Ze zijn veeleisend. De behandeling van onze schoonheidsspecialistes moet hen ook ontspannen, relaxeren. Tegelijk mag je ook niet overdrijven, want de klanten mogen niet ‘verstikt’ worden door al die aandacht,” aldus Colson.
We hebben het getest en we kunnen bevestigen dat het ritueel van Clarins een modelverzorging is, waarbij relaxerende massage wordt afgewisseld met het weldadige effect van warmte. Zes verschillende fasen zorgen ervoor dat je het instituut met een stralende huid weer verlaat. Wij werden onder handen genomen door Héloïse, een van de schoonheidsspecialistes die speciaal door Clarins werden opgeleid. In de eerste fase wordt de huid gereinigd met een schuimende gel zonder zeep, zonder kalk, die de huid niet verstrakt. Doel van deze bewerking: alle onzuiverheden verwijderen. Tijdens de tweede fase, de peeling, brengt de schoonheidsspecialiste een frisse gel aan die microbolletjes bevat om de huid te peelen en te polijsten. Deze behandeling maakt de huid glad en dat zal straks het scheren vergemakkelijken. Dan volgt de drainage. Rond de ogen wordt een serum aangebracht, erg fris en niet vet. Het ontzwelt de wallen onder de ogen, verzacht de kringen en strijkt de rimpels glad. De vierde fase is de aangenaamste: een tweedelige massage die je volledig ontspant. Eerst worden de schouders, nek en de bovenkant van de rug ingewreven met een massageolie die plantenextracten bevat. Dat neemt de vermoeidheid weg en zorgt eveneens voor een aangename geursensatie. Vervolgens wordt het gezicht voorzichtig ingewreven met lotusolie op basis van gera- nium, rozemarijn en salie, die een veelvoudige werking heeft: ze normaliseert de talgafscheiding, verwijdert onzuiverheden, licht de huid op en verstrakt de poriën. In de vijfde en voorlaatste fase worden de handen gemasseerd en wordt er een verkwikkend masker aangebracht. Het laatste onderdeel bestaat uit een aangepaste verzorging, afhankelijk van de verwachtingen of de toestand van het moment: hydraterend, verkwikkend of rimpelbestrijdend.
Tussen de verschillende fasen brengt een warme handdoek de huid even tot rust en de weldoende warmte doet alle spanningen verdwijnen. De producten worden ook met vederlichte aanrakingen aangebracht, nooit krijg je het gevoel dat je ‘ingesmeerd’ wordt. Het Instituut vult deze nieuwe benadering van wellness voor mannen aan met een interessante ‘Men’s Corner’ waar de klant een selectie vrij exclusieve producten aantreft, zoals het zeer Britse Floris. Dit Londense huis draagt het beroemde label ‘by appointment of Her Majesty the Queen’ – hofleverancier dus – en biedt een gamma originele eaux de toilette en scheerbenodigdheden. Je vindt er ook enkele musts van Guerlain, zoals het befaamde en dandy-achtige parfum Mouchoir de Monsieur, het ijzige Vétiver en het niet minder beroemde Terracota, een product dat het gezicht een zonnige teint en een natuurlijke uitstraling geeft.
Michel Verlinden
Met mannen praat je niet over ‘schoonheid’ of ‘esthetiek’,
maar over ‘gezonde huid’
en ‘hygiëne’. Bepaalde woorden schrikken nog af.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier