Manna Foods kan groeien en innoveren dankzij zijn SAP-platform

SAP
Partner Content

Partner Content verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

25 mei 2018, 10:04 Bijgewerkt op: 20 juli 2022, 08:01

Belgische bedrijven koesteren grootse dromen. In tijden van digitale transformatie, blijven ze ambitieus en zien ze heel wat mogelijkheden. Zes bedrijven getuigen over hoe zij samen met SAP en zijn partners digitale toepassingen ontwikkelen om zich klaar te stomen voor de toekomst. Lees hieronder de getuigenis van Manna Foods.

Manna Foods is een sterk groeiend familiebedrijf. Vooral de export heeft de jongste jaren een hoge vlucht genomen. Om die groei vol te houden en tegelijk nieuwe innovaties te kunnen doorvoeren, heeft Manna samen met delaware een ERP-systeem van SAP opgezet. “We hebben meer dan vroeger nood aan procedures en financiële opvolging. Verdere digitalisering zal ons ook helpen om onze band met de consument nog te versterken”, vertelt bedrijfsleider Sylvie Van den Broeck.

Manna is in ons land vooral bekend van zijn bolognaisesaus en zijn frietsauzen. Ook in het buitenland zijn die producten erg in trek, tot in Afrika en Azië toe. “Net daar zit onze grootste uitgaging: we willen onze groei in de komende jaren op een gestructureerde manier verder zetten. De omzet van Manna is in korte tijd ruim verdubbeld, tot zo’n 40 miljoen euro. Dat betekent dat het bedrijf meer dan ooit nood heeft aan sluitende procedures en een sterke financiële rapportering.”, aldus Van den Broeck.

Een oplossing die meegroeit met het bedrijf

Een ERP-systeem dat de bedrijfsprocessen digitaliseert, leek haar een goeie oplossing. “We zijn toch wel een jaar bezig geweest om onze behoeftes in kaart te brengen en na te gaan welk pakket daar het beste bij aansloot. We beseften de impact van zo’n groot project en hebben dan ook met verscheidene bedrijven gepraat die al zo’n implementatie achter de rug hadden, om te leren van hun best practices.”

Sylvie Van den Broeck - Manna Foods
Sylvie Van den Broeck – Manna Foods

Manna koos voor SAP en liet zich begeleiden door consultant delaware. Nicolas Maes: “We hebben een oplossing ontwikkeld in S4HANA. Wij brachten daarbij onze business kennis en ook ervaring in de voedingssector in. Het voordeel van dit SAP-pakket is dat je over een robuuste oplossing beschikt die meegroeit met je bedrijf.”

“Bovendien krijg je ook de mogelijkheid om te integreren met de cloud, als je dat wil, of om nieuwe technologieën zoals artificiële intelligentie of blockchain toe te passen. Het vormt echt een ideale basis om verder te bouwen in de toekomst en te blijven innoveren”, stipt Maes aan.

Een QR-code op elk potje saus

Dat is ook waar Sylvie Van den Broeck naartoe wil. “Het is onze taak als bedrijf om goed naar de klant te luisteren. De consument is terecht veeleisender geworden en evolueert sneller dan ooit. Het is dan ook onze uitdaging om zo goed mogelijk aan de verwachtingen van die nieuwe consument te voldoen.”

Daarnaast besteden consumenten vandaag meer en meer aandacht aan kwaliteit en voedselveiligheid. “Wel, voor ons zou het fantastisch zijn mochten we volledige transparantie kunnen geven rond onze kwaliteit. We investeren sterk in kwalitatieve grondstoffen, vaak van Belgische oorsprong. Denk aan het Belgisch kwaliteitsvlees dat we in onze bolognaisesaus verwerken. Mijn droom is dat we op elk potje een QR-code kunnen plaatsen om de consument toe te laten onze grondstoffen te traceren”, aldus Sylvie Van den Broeck.

“Als je zo’n nieuwe business case wil uitwerken, dan kan je vandaag niet meer zonder digitaal platform”, weet Nicolas Maes van delaware. “Je kunt nieuwe zaken testen, nieuwe toepassingen ontwikkelen en die in een zeer korte doorlooptijd van idee naar praktijk brengen. Ook daarin schuilt de meerwaarde van SAP voor kmo’s.”

Benieuwd naar de dromen van andere bedrijven? Lees ze hier.