Makkelijker van vaste operator veranderen vanaf 1 juli. Hoe werkt het?
Vanaf 1 juli kunt u gemakkelijker van vaste telecomoperator veranderen. Maar er zijn beperkingen.
‘Easy Switch’ heet de jongste regeringsmaatregel om de concurrentie in de vaste elektronische communicatie te verhogen. Hij is bedoeld om gezinnen die een bundel van diensten van één operator afnemen, gemakkelijker van operator te laten veranderen.
Ongeveer 3,1 miljoen huishoudens kopen tegenwoordig bundels. Naargelang die bundels meer diensten bevatten blijven die gezinnen trouwer aan hun operator. Doordat zij trouwer zijn, kan hun operator gemakkelijker zijn tarieven verhogen. Daar wil Easy Switch iets aan doen.
Hoe werkt het?
Als u wil overstappen, geeft u een mandaat aan uw nieuwe operator. U kunt zichzelf correct identificeren door een uniek identificatienummer dat vanaf 1 juli op uw factuur en op uw klantenpagina moet staan.
Het mandaat geeft uw nieuwe operator het recht om de verandering van operator in uw plaats te regelen. U moet enkel aangeven of u uw vaste en/of mobiele nummers wil behouden.
De nieuwe operator gaat dan aan de slag om u de bestelde diensten ter beschikking te stellen. Zodra hij daarmee klaar is, regelt hij de stopzetting van de diensten bij de oude operator en zegt hij daar het contract op. Bedoeling is dat hij de diensten pas laat stopzetten op het moment dat hij ze kan overnemen. Zo zit u zo kort mogelijk zonder verbinding.
U kunt de datum en uur van opzegging kiezen en zelfs beslissen om de diensten een tijdlang bij beide operatoren actief te houden. Dat laatste is vooral belangrijk voor wie een alarmsysteem heeft. Niet alle operatoren kunnen dat aanbieden. In dat geval kunt u die dienst bij uw oude operator actief houden, maar u krijgt daar dan natuurlijk van hem nog wel facturen voor.
De oude operator moet stoppen met u te factureren op het einde van de dag na de dag waarop uw overstap naar een nieuwe operator rond is. Als een technicus langs moet komen, moet de operator u kunnen zeggen of dat in de voor- of namiddag van de afgesproken dag is. Als een technicus niet komt opdagen, heeft u als consument recht op een vergoeding van 10 euro per geval.
U kunt uitdrukkelijk aangeven dat u geen gebruik wil maken van de Easy Switch-procedure. Die kan nuttig zijn als u een oplossing op maat wil hebben.
Blijf echter waakzaam
Easy Switch is niet zo radicaal vernieuwend als u misschien zou willen. Als een technicus moet langskomen, moet hij toegang hebben tot de installatie. Easy Switch lost het probleem niet op dat u mogelijk een halve dag vakantie moet nemen om te kunnen veranderen van operator. Uw oude modem en settopbox moet u waarschijnlijk ook teruggeven.
Als u een bundel had, vereist Easy Switch dat u de hele bundel overzet naar uw nieuwe operator, voor zover mogelijk. Als u een bundel tv-internet had, kunt u met Easy Switch dus niet bijvoorbeeld voor internet overstappen en blijven voor televisie. Als u een bundel met telefonie heeft, kunt u wel overstappen naar Orange, ook al biedt Orange geen telefonie aan.
Als u diensten bij verschillende operatoren aankocht, moet u een aantal daarvan zelf opzeggen. Easy Switch werkt enkel voor de overstap van één operator naar één andere. U kunt de procedure niet gebruiken om één dienst naar operator A over te zetten en een andere dienst naar operator B.
Easy Switch kunt u ook niet gebruiken om een verhuis te regelen als u bij dezelfde operator blijft. Als u twee leveringsadressen hebt, moet u een Easy Switch procedure lanceren voor elk adres.
Als u gebonden bent aan bepaalde contractuele verplichtingen (bijvoorbeeld omdat u een gsm met korting hebt gekocht samen met een abonnement van een bepaalde duur), dan blijven die verplichtingen gelden. Vanaf 1 juli moeten de telecomfacturen echter vermelden welk toestel aan een abonnement is gekoppeld en wanneer die koppeling vervalt.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier