Luc Huysmans
‘Wet-Major moet moderner’
Volgens Trends-redacteur Luc Huysmans wordt het tijd dat Kris Peeters een thatcheriaans principe toepast: ‘versnel het onvermijdelijke’.
Minister van Economie Kris Peeters moet deze week een hervorming van de havenarbeid, geregeld door de wet-Major, voorleggen aan de Europese Commissie. Die wil dat ons land de wetgeving moderniseert.
Ondanks ballonnetjes over een nationale havenpool en een ‘wet-Major light’ weken de vakbonden niet van hun standpunt: arbeid in de havengebieden moet gebeuren door erkende havenarbeiders. Maar dat botst met de vrijheid van vestiging.
De stille hoop dat Europa zou bijdraaien, werd in juli gekelderd door Europees transportcommissaris Violeta Bulc. Die gaf ons land tot eind oktober om hervormingen door te voeren, al werd de deadline gerekt tot deze week. Anders volgt een gemotiveerd advies, dat twee jaar later leidt tot een veroordeling.
‘Wet-Major moet moderner’
Dat lijkt voor sommigen een aansporing voor nog eens twee jaar alibionderhandelingen. Dat zou een verkeerde keuze zijn, want het getalm kost jobs. Het fruitconcern Chiquita verschoof eind vorig jaar zijn bananentrafieken van Antwerpen naar Vlissingen. De pulp- en papiertrafieken van Westerlund zijn ook verhuisd. Logistieke en e-commercebedrijven verkiezen de buurlanden. Het resultaat: 1400 jobs in die sectoren hier, meer dan 8000 in Rotterdam. Dat is des te pijnlijker omdat Antwerpen meer dan 6 miljoen m2 magazijnen heeft, bijna vier keer zoveel als de concurrent uit Nederland.
Het wordt tijd dat Peeters een thatcheriaans principe toepast: versnel het onvermijdelijke. Vertaald: moderniseer Major. De wet heeft mee gezorgd voor de hoge productiviteit van de Belgische havenarbeiders. Met een boutade kan je zeggen dat paarden die verdienste ook hadden, voor de komst van de auto. De Vlaamse havens claimen dat zij de motor van de Vlaamse economie zijn. De regering mag niet toelaten dat een wet uit 1972 daar een rem op zet.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier