Volkswagen overweegt voor het eerst om fabrieken in Duitsland te sluiten
Het Duitse autoconcern Volkswagen overweegt voor het eerst in zijn geschiedenis om fabrieken in Duitsland te sluiten. Dat wordt bevestigd door directie en ondernemingsraad.
Volkswagen wil extra besparingsmaatregelen doorvoeren in zijn kernmerk, maar ook in andere entiteiten van de autogroep. “De economische toestand is nog verslechterd en nieuwe spelers dringen Europa binnen”, is de uitleg van CEO Oliver Blume. “Daarnaast verliest Duitsland als productielocatie verder terrein op het vlak van concurrentiekracht. In zo een omgeving moeten wij als bedrijf consequent handelen.” Welke fabrieken er dreigen te verdwijnen, was maandag nog niet duidelijk. Het zou gaan om minstens één assemblagefabriek en één site waar onderdelen worden geproduceerd. De autobouwer is ook van plan om een werkzekerheidsovereenkomst met de vakbonden te beëindigen. Dat akkoord bestaat al sinds 1994 en garandeerde werkzekerheid tot 2029. Als het akkoord wordt opgezegd, zouden al vanaf volgend jaar ontslagen om operationele redenen mogelijk zijn.
Loopbaanperspectieven
Als het tot een sluiting van een fabriek zou komen in Duitsland, zou dat de eerste keer zijn in het 87-jarige bestaan van de autobouwer. Volkswagen stevent alleszins af op een stevige clash met de machtige Duitse vakbonden.
De ondernemingsraad, waar de vakbonden samen met de deelstaat Nedersaksen de meerderheid van uitmaken, spreekt alvast over “een groot conflict” en kondigt “hevig verzet” aan. Daniella Cavallo, voorzitter van de ondernemingsraad bij Volkswagen, zegt maandag in een bericht aan het personeel dat het bestuur heeft gefaald en ze niet van plan is om sluitingen te laten gebeuren.
Dit weekend waren er al berichten in Duitse media over een nieuwe dienst voor Volkswagen-werknemers, waarbij ze via workshops door externe consultants op nieuwe loopbaanperspectieven zouden worden gewezen. Volgens de krant van Hannover zou de dienst al in oktober van start gaan in alle locaties van de groep.
Clash
VW stelt in Duitsland bijna 300.000 mensen tewerk. Het concern heeft naast de hoofdfabriek in Wolfsburg nog fabrieken in Hannover, Emden, Osnabrück, Braunschweig, Salzgitter, Kassel, Zwickau, Dresden en Chemnitz. Dochtermerk Audi kondigde begin juli al een herstructurering aan voor zijn fabriek in Brussel. Die intentie tot herstructurering houdt in dat mogelijk al in oktober 1.500 banen verdwijnen, en volgend jaar mogelijk nog eens meer dan 1.100. Eind 2025 zouden dan mogelijk de laatste jobs verdwijnen in de Brusselse fabriek. Audi is wel nog op zoek naar andere pistes, klinkt het.
Bij het VW-concern liep al sinds eind vorig jaar een besparingsplan waarbij het de bedoeling was om dit jaar 4 miljard euro te besparen en tegen 2026 zelfs 10 miljard. Het was vooral de bedoeling te snoeien in vaste kosten en materiaalkosten. Voor het personeel werd een gunstige ontslag- en pensioenregeling uitgewerkt. Maar bij de publicatie van de halfjaarresultaten deze zomer was al duidelijk dat Volkswagen niet tevreden was over het resultaat van die oefening. Volgens de krant Handelsblatt wil men enkele miljarden extra besparen. Vraag is of de CEO, die twee jaar geleden de leiding overname, de clash met de vakbonden zal winnen. In het verleden beet zijn voorganger Herbert Diess al zijn tanden stuk op pogingen om de VW-fabrieken efficiënter te maken, merkt persagentschap Bloomberg op.
Lees ook:
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier