Van Deliveroo tot Uber: Belgisch voorzitterschap scoort EU-akkoord over betere bescherming platformwerkers

FIETSKOERIER De roep om de verzending te vergroenen, vooral in de laatse kilometer, klinkt almaar luider. © Getty Images

De Europese ministers van Werk zijn het maandagavond eens geraakt over een richtlijn die miljoenen platformwerkers betere arbeidsomstandigheden moet bieden. De wetgeving moet schijnzelfstandigheid aanpakken en voorziet ook omkadering van algoritmes die worden gebruikt om het werk aan te sturen.

Dat heeft het Belgische EU-voorzitterschap bekendgemaakt. Het akkoord komt er na twee jaar aanslepende onderhandelingen en is een opsteker voor het Belgische voorzitterschap.

Minister van Werk Pierre-Yves Dermagne (PS), die de vergadering in Brussel leidde, spreekt van “een solide Europees akkoord ondersteund door 25 lidstaten dat 28 miljoen platformwerkers uit de grijze zone haalt”. 

Het is nog niet duidelijk wanneer de wetgeving van kracht wordt. Eerst verhuist de tekst nu naar het Europees Parlement, dat er nog over moet stemmen.

Wat houdt het akkoord in?

De richtlijn, eind 2021 door de Europese Commissie op tafel gelegd, is bedoeld voor de miljoenen mensen die werken voor digitale platforms als Uber, Deliveroo of Bolt.

De wetgeving moet de schijnzelfstandigheid in de sector aanpakken en verzekeren dat platformwerkers zoals maaltijdbezorgers een correct statuut hebben, met alle bijhorende rechten. 

Daarvoor zullen de lidstaten een wettelijk vermoeden van een statuut als werknemer vastleggen, rekening houdend met bijvoorbeeld de verloning en de mate van toezicht dat een bedrijf uitoefent op een platformwerker.

Geen Europese criteria

Er worden echter geen gemeenschappelijke Europese criteria bepaald. Op aandringen van de lidstaten wordt dit vermoeden gedefinieerd in overeenstemming met nationale wetgeving en collectieve arbeidsovereenkomsten. 

Platformwerkers die vervolgens hun statuut als zelfstandige willen betwisten, moeten dat makkelijk kunnen doen via een administratief mechanisme dat in alle lidstaten ingevoerd moet worden.

Het is dan aan de onderneming om te bewijzen dat er geen relatie van werkgever en werknemer is. “De bewijslast verhuist van de platformwerker naar het bedrijf waarvoor hij zijn activiteit uitvoert”, zo legde Dermagne uit. 

Menselijke omkadering van algoritmes

Het akkoord voorziet ook een omkadering van de algoritmes die vaak worden gebruikt om het werk in de sector aan te sturen. Een wereldprimeur. Zo moet er steeds menselijke controle zijn op een beslissing die de arbeidsomstandigheden, de veiligheid op het werk of de gezondheid van de werknemer beïnvloedt.

Er komt ook een verbod op de automatische verwerking van bepaalde data van platformwerkers, zoals biometrische data en emoties.  

Reacties

Groen zet vooral de regels rond algoritmes in de verf. Voor Sara Matthieu vormen ze “een blauwdruk voor regels over kunstmatige intelligentie en werk, die we nodig hebben voor de hele arbeidsmarkt.

“Met deze richtlijn verzekeren we meer rechten voor de minst beschermde werknemers in Europa en meer transparantie en verantwoording door de platformen die hen tewerkstellen”, besluit Kathleen Van Brempt (Vooruit). 

Uber stelt in een reactie dan weer het gebrek aan harmonisering over het statuut aan de kaak. “De wetgevers van de EU hebben vandaag gestemd voor een status quo, waarbij het statuut van de platformwerkers van land tot land en van rechtbank tot rechtbank zal blijven beslist worden”, reageerde een woordvoerder. Het bedrijf roept de lidstaten op nationale wetten te maken die “platformwerkers de bescherming geeft die ze verdienen, met behoud van de onafhankelijkheid die ze verkiezen”.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content