Groep van Tien zet mobiliteit op agenda voor verkiezingen: ‘Kilometerheffing in heel het land’

De Belgische sociale partners roepen in de aanloop naar de federale en regionale verkiezingen op om iets te doen aan de ‘zorgwekkende’ mobiliteitssituatie in België. De vakbonden en werkgevers, verenigd in de Groep van Tien, zien vooral heil in een kilometerheffing voor wagens in heel het land.

De Groep van Tien schaarde zich vrijdag achter een gemeenschappelijke verklaring rond mobiliteit, dat als thema amper aanwezig is in deze verkiezingscampagne. “De situatie in België is zorgwekkend. De vervoersassen zijn vaak verzadigd of zo goed als verzadigd en dat belemmert de toegang tot werk, de toegang van ondernemingen tot grondstoffen en de levering van goederen en diensten”, luidt het.

Om die hinder aan te pakken, milieudoelstellingen te behalen en de levenskwaliteit en gezondheid van de burger te verbeteren, pleiten ze voor een performante infrastructuur – gefinancierd met investeringsprogamma’s en een goede samenwerking tussen de privé en de publieke sector – en een aangepaste fiscaliteit. Dat moet een “interfederale aanpak” zijn voor “alle voertuigen op de weg”. Daarbij kunnen de lasten bepaald worden in functie van wat de “collectieve kosten”, denk aan luchtverontreiniging, files en infrastructuur, werkelijk bepaalt.

Kilometerheffing

Zo’n fiscaliteit kan variëren volgens tijdstip en locatie, moet het vervoersgedrag sturen en de inkomsten moeten rechtstreeks naar infrastructuurverbetering gaan. De heffing komt dan in de plaats van de huidige belastingen, die gericht zijn op bezit van een voertuig (verkeersbelasting en belasting inverkeerstelling).

“De uitwerking van zo’n systeem zou een kilometerheffing kunnen zijn”, klinkt het advies. De sociale partners wijzen daarbij ook op het belang van “duurzame stimulansen”. Nu is er reeds een kilometerheffing voor vrachtwagens.

Voorts pleiten ze voor een aangepast mobiliteitsbeleid met onder meer een gecoördineerde strategie tussen de beleidsniveaus, een aanzienlijke verbetering van de kwaliteit en betrouwbaarheid van het vervoer, en een ‘modal shift’ voor personen en goederen.

Files

In een gesprek met Trends noemde mobiliteitsdeskundige Kris Peeters (PXL Hasselt onlangs nog rekeningrijden “de enige manier om files structureel aan te pakken”. Lees meer:

Lees ook de opinie van econoom Peter De Keyzer:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content