Vakbonden betogen in Brussel: ‘De industrie is van ons’

vakbondsmanifestatie in Brussel © Belga

Enkele duizenden betogers zijn maandag in Brussel op straat gekomen om de werknemers van de bedreigde autofabriek Audi Brussels te steunen en een oplossing te eisen voor de industrie in België. De betoging verliep rustig en eindigde rond 12.30 uur in de Europese wijk.

De politie telde 5.500 deelnemers, volgens de vakbonden trokken 10.000 manifestanten door de straten van Brussel. Niet alleen Audi-personeel was vertegenwoordigd op de steunbetoging, maar ook werknemers van de toeleveranciers van Audi en vakbondsmilitanten uit verschillende andere sectoren tekenen present. 

Lees verder onder de video

De betogers stapten getooid in rood, groen en blauw achter de slogans ‘De industrie is van ons’ en ‘Audi is van ons’. ACV-voorzitter Ann Vermorgen legde in haar toespraak op het Luxemburgplein uit wat dat wil zeggen: “Onze boodschap aan de volgende regering is dat de industrie hier moet blijven. Men pompt veel geld in subsidies voor bedrijven, maar men moet veel strengere voorwaarden stellen. Wie hier geld krijgt, moet hier ook produceren.”

Vermorgen pleitte voor een Audi-wet, ter vervanging van de wet-Renault. Die wet verplicht bedrijven om bij grote herstructureringen met de vakbonden te onderhandelen. De ACV-vakbondsvrouw wil dat de belangrijkste onderaannemers moeten worden betrokken bij gesprekken over een sociaal plan, zodat zij niet uit de boot vallen.

De vakbonden haalden ook uit naar de “oorverdovende stilte” bij de politiek. ABVV-voorzitter Thierry Bodson bracht de gelekte nota van formateur Bart De Wever in herinnering. De inhoud daarvan zou het einde betekenen van het Belgische overlegmodel, zei hij. Hij wees erop dat de maatregelen, zoals de beperking van de werkloosheidsuitkeringen in de tijd, de Audi-werknemers zou treffen.

De linkse partijen PS, Groen en PVDA, niet betrokken bij de onderhandelingen over een federale regering, steunden de betogers.

PS-kopstuk Paul Magnette vindt dat de problemen bij Audi de schuld zijn van de directie. “De werknemers zeiden al jaren geleden dat de industriële keuzes niet de juiste waren”, zegt hij. “We hebben als overheid gedaan wat we konden.”  Magnette waarschuwt dat de nieuwe regering het brugpensioen (SWT) niet mag afschaffen, omdat zo’n maatregel volgens hem veel mensen bij Audi in de problemen zou brengen.

PVDA-voorzitter Raoul Hedebouw pleitte op de betoging dan weer voor een verbod op fabriekssluitingen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content