Uitbreiding Antwerpse haven pakt miljarden euro’s duurder uit dan eerder begroot
De uitbreiding van de Antwerpse haven zal volgens bronnen in de Vlaamse regering ruwweg 5 miljard euro kosten, terwijl eerdere berekeningen uitgingen van 3,1 miljard en er niet zo lang geleden nog sprake was van 1,8 miljard. Dat schrijft De Tijd donderdag.
Het uitbreidingsplan met de naam ECA (Extra Containercapaciteit Antwerpen) moet de capaciteit van de haven opkrikken van 15 miljoen tot 22 miljoen containers per jaar. Het bestaat uit drie grote infrastructuurprojecten, waarvan een nieuw getijdendok – het Saeftinghedok – het speerpunt is. De hoop is dat de werken in 2029 kunnen beginnen.
Onzekerheden
Maar de financiering moet herbekeken worden na een negatief advies van de Inspectie van Financiën. De financiële waakhond stelt dat de huidige raming te krap is. Zo is de kosteninflatie niet opgenomen in de raming, die gebeurde met het prijspeil van januari 2022. Ook wordt er onvoldoende rekening gehouden met bepaalde onzekerheden, zoals vertragingen door de stikstofproblematiek of maatregelen rond de PFAS-vervuiling.
De Inspectie van Financiën laakt naast de slordige raming ook dat het aandeel van het havenbedrijf kleiner is dan wettelijk voorgeschreven. Van de oorspronkelijk geraamde 3,1 miljard euro zou Vlaanderen 1,9 miljard, ongeveer twee derde, ophoesten.
Zeebrugge
De uitbreiding van de Antwerpse haven is overigens geen alleenstaand geval. Andere infrastructuurprojecten zijn in hetzelfde bedje ziek en zien de kostenramingen oplopen. De nieuwe sluis in Zeebrugge, die toegang tot de achterhaven moet verzekeren, dreigt veel meer te kosten dan 3 miljard euro en ook de factuur voor de Oosterweelverbinding rond Antwerpen loopt op.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier