Trump: ‘Ik wil dat Duitse autobouwers Amerikaans worden’

Donald Trump in Savannah, Georgia | Foto: Getty

Tijdens een rally in de stad Savannah presenteerde de Amerikaanse presidentskandidaat Donald Trump deze week zijn plannen om de binnenlandse industrie nieuw leven in te blazen. Een van zijn opvallendste uitspraken: “Ik wil dat Duitse autobouwers Amerikaanse bedrijven worden.” Daarmee riep hij bedrijven als BMW en Mercedes op om hun productie naar de Verenigde Staten te verhuizen. Als ze dat niet doen, dreigt Trump met zware invoerheffingen op auto’s die buiten de Verenigde Staten worden gemaakt.

Trump beloofde uitzonderlijk gunstige voorwaarden voor bedrijven die hun productie naar Amerika verplaatsen. “Hij zou elke grote autobouwer een aanbod doen om zich volledig in de Verenigde Staten te vestigen en te profiteren van buitengewone voordelen”, legt analist Frank Vranken (Edmond de Rothschild) uit. “Trump zei dat hij de laagste belastingen, de laagste energiekosten en de minste bureaucratie zou garanderen, met toegang tot de grootste automarkt ter wereld. Wie zou zo’n aanbod kunnen weigeren?”

De enige voorwaarde die Trump stelt, is dat de productie gebeurt op Amerikaanse bodem door Amerikaanse werknemers. Bedrijven die daar niet in meegaan, zouden volgens hem te maken krijgen met zware invoerheffingen. “Europese autobouwers, zoals BMW, produceren al een aanzienlijk deel van hun voertuigen in de Verenigde Staten. Maar de voordelen die Trump voorstelt, zouden alle fabrikanten doen nadenken over waar ze hun productie het beste kunnen plaatsen”, stipt Vranken aan.

Speciale ambassadeur

Trump wil niet alleen Amerikaanse banen veiligstellen, maar ook de belastingdruk verlagen voor bedrijven die in de Verenigde Staten produceren. Hij beloofde de vennootschapsbelasting te verlagen naar 15 procent voor die bedrijven. De huidige vennootschapsbelasting bedraagt 21 procent. Hoewel dat aantrekkelijk klinkt, waarschuwen critici dat het consumenten uiteindelijk duurder kan komen te staan, door hogere prijzen voor ingevoerde producten.

Daarnaast wil Trump een speciale ambassadeur aanstellen om buitenlandse bedrijven actief te werven om zich in de Verenigde Staten te vestigen. “De voormalige president verklaarde dat hij elk groot autobedrijf een aanbod zou doen om zich volledig in de Verenigde Staten te vestigen en te profiteren van die buitengewone voorwaarden”, weet Vranken. Tijdens zijn eerste termijn had hij echter moeite om zulke beloftes waar te maken. Het Foxconn-project, dat 13.000 banen zou creëren in de staat Wisconsin, kwam bijvoorbeeld nooit van de grond.

‘Puur protectionisme’

Het blijft onduidelijk hoe Trump zijn plannen — “puur protectionisme”, aldus Vranken — precies wil uitvoeren en wat de gevolgen zullen zijn voor de wereldhandel. Veel experts waarschuwen dat zo’n beleid de internationale handelsrelaties flink onder druk kan zetten. Toch blijft Trump overtuigd dat zijn aanpak de Amerikaanse industrie opnieuw kan doen bloeien.

De Europese auto-industrie — die al onder druk staat door de import van goedkope Chinese elektrische voertuigen — zou binnenkort drastisch kunnen krimpen wanneer een verkoopverbod voor nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren van kracht wordt. Nu zetten ook beleidsplannen van Trump extra druk op die belangrijke pijler van de Europese economie.

Lees ook:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content