Touring dumpt Belfius voor BNP Paribas Fortis en AG Insurance
De mobiliteitsorganisatie Touring sluit een strategisch partnership voor innovatieve mobiliteitsoplossingen met de bank BNP Paribas Fortis en verzekeraar AG Insurance. Belfius, dat een jaar geleden een gelijkaardige alliantie met Touring aankondigde, blijft verweesd achter.
Banken en verzekeraars werken achter de schermen al een tijdje aan de vorming van nieuwe ecosystemen. Dat zijn strategische partnerships met andere bedrijven waardoor ze toegang krijgen tot nieuwe inkomstenstromen. Het is ook een manier om de omvang van hun klantenbestand te gelde te maken.
Bij de vorming van ecosystemen is het logisch dat de grootste spelers op de markt elkaar opzoeken. Dat is wat hier gebeurt met BNP Paribas Fortis (de grootste bank van het land), AG Insurance (de tweede grootste autoverzekeraar) en Touring (de grootste pechverhelper en bijstandsleverancier). Samen sluiten ze een strategisch partnership om elkaars producten te verkopen en ondersteunen, en om innovatieve mobiliteitsoplossingen te ontwikkelen.
Anderhalf geleden zag het ernaar uit dat Touring hiervoor in zee zou gaan met Belfius. De bankverzekeraar kondigde toen aan dat ze voor haar bijstandsverzekeringen een contract afsloot met Touring Assistance. En dat contract moest het begin vormen van een hechter samenwerkingsverband. Belfius noemde de deal ‘de eerste stap in de vorming van een ecosysteem rond mobiliteitsoplossingen’.
Naar verluidt kiest Touring nu voor de combinatie van BNP Paribas Fortis en AG Insurance omdat de mobiliteitsorganisatie een centralere rol in het ecosysteem krijgt. Belfius wilde zoveel mogelijk diensten via haar eigen app aanbieden. Touring-CEO Thierry Willemarck zei op een persconferentie dat zijn organisatie “meer waarde vindt in het partnership met BNP Paribas Fortis en AG Insurance”.
Overigens blijft Touring bijstand leveren aan de klanten van Belfius onder de vorm van een ‘white label’-contract (klanten wordt onthaald door Belfius Assistance maar komen eigenlijk in de centrale van Touring terecht). Touring kan volgens Willemarck op deze manier voor elke bank of verzekeraar werken, en doet dat ook voor bv. Touring Verzekeringen (een dochter van AXA die binnenkort haar naam verandert in Yuzzu). Belfius zelf zegt dat het de gevolgen van Tourings beslissing voor het bestaande bijstandscontract zal bestuderen.
Easy Way
In het partnership met BNP Paribas Fortis en AG Insurance lijkt de app Easy Way van Touring een belangrijke plaats te krijgen. Via deze app kunnen gebruikers kiezen uit verschillende vervoerstypes (openbaar vervoer, wagen, deelwagen, huurfiets, taxi, gebruik van parkeerplaatsen,..), en zelf hun reis samenstellen. Voorlopig is het aanbod beperkt tot Antwerpen, maar Touring hoopt de app ook uit te rollen in andere steden.
De bedoeling is dat verplaatsingen in de toekomst volledig gepland, financieel afgehandeld en verzekerd kunnen worden, en dit alles geïntegreerd binnen één app. Voorlopig heeft de consument daarvoor verschillende abonnementen en apps nodig. De drie bedrijven willen dat sterk vereenvoudigen door een vlotte combinatie van vervoersmiddelen binnen een enkele app mogelijk te maken. Er zou ook een abonnementsformule ontwikkeld worden.
De CEO’s van de drie samenwerkende instellingen beklemtonen het gebruiksgemak voor de klant. Om de investering terug te verdienen, rekenen ze vooral op cross selling-effecten via het gezamenlijk platform. Daarom gaan ze in een eerste fase al intensiever elkaars producten en diensten verdelen.
Daarnaast rekenen ze erop dat de bundeling van kennis zal leiden tot de ontwikkeling van nieuwe producten en diensten, waarvan de exploitatie exclusief aan de leden van het ecosysteem is voorbehouden. Ze houden wel de deur open voor nieuwe partners, zoals autoproducenten of -invoerders.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier