The Economist: ‘In België blijft elektrisch rijden een dure keuze’

Hyundai Kona-model in Brussels Expo | Foto: Getty

Het Britse economische tijdschrift The Economist heeft berekend dat de financiële voordelen van elektrische voertuigen in België beperkt zijn. De hoge elektriciteitsprijzen, versterkt door de energiecrisis na de Russische invasie van Oekraïne, leiden ertoe dat Belgische EV-bestuurders minder dan 50 procent per kilometer besparen in vergelijking met auto’s met een benzinemotor. Ons land behoort hiermee, samen met landen zoals Duitsland, Italië, Ierland en Groot-Brittannië, tot de regio’s waar elektrisch rijden financieel minder aantrekkelijk is.

  • De methodologie van The Economist richt zich op twee hoofdcriteria om te bepalen waar elektrische voertuigen (EV’s) het voordeligst zijn: de brandstofkosten en de milieu-impact. De analisten hebben acht automodellen onderzocht die zowel in een elektrische als een benzineversie bestaan, zoals de Hyundai Kona en de Mini Cooper. Daarmee vermeden ze dat verschillen in grootte of in technische specificaties tussen elektrische en benzineauto’s een misleidende vergelijking opleverden.
  • Voor de kostenanalyse hielden ze rekening met de lokale elektriciteitsprijzen en hoe duur het is om een EV op te laden in vergelijking met tanken. Voor de milieu-impact analyseerden ze hoeveel van de elektriciteit in een land wordt opgewekt uit hernieuwbare bronnen. EV’s zijn alleen echt milieuvriendelijk als de stroom grotendeels groen wordt opgewekt.
    • Kortom, landen waar elektriciteit goedkoop en schoon is, komen gunstig uit de analyse. Daar besparen EV-bestuurders niet alleen aanzienlijk op hun brandstofkosten, ze stoten ook veel minder CO2 uit. In landen met dure elektriciteit en weinig hernieuwbare energie blijven de voordelen beperkter.

Noren top

De grafiek laat zien hoe goed landen scoren op het gebied van besparingen door elektrische auto’s in vergelijking met benzineauto’s, zowel qua brandstofkosten als qua CO2-uitstoot. Op de horizontale as worden de brandstofkostenbesparingen (% van benzinekosten) weergegeven, en op de verticale as de CO2-besparing (% van de uitstoot van benzineauto’s). Elk bolletje vertegenwoordigt een land, waarbij de grootte van de bol aangeeft welk aandeel elektrische voertuigen (EV’s) uitmaken van de totale autoverkopen in dat land.

Noorwegen presteert het beste op het gebied van elektrisch rijden. Maar liefst 98 procent van de elektriciteit is er hernieuwbaar, en het rijden met een EV is er 83 procent goedkoper per kilometer dan met een benzinewagen. Dat levert Noorse bestuurders jaarlijks een besparing van ongeveer 1.500 dollar op, wat bijdraagt aan het feit dat 83 procent van de nieuw verkochte auto’s elektrisch is. Daarmee laat Noorwegen andere landen ver achter zich.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content