Taal- en rekenkloof tussen migranten en autochtonen nergens groter dan in Vlaanderen
Vlaamse volwassenen met migratieachtergrond presteren significant slechter op taal- en rekenvaardigheden dan autochtone Vlamingen. Dat blijkt dinsdag uit het internationale PIAAC-onderzoek. De prestatiekloof is nergens groter dan in Vlaanderen.
Het PIAAC-onderzoek peilt in 31 landen naar de taal- en rekenvaardigheid van 16- tot 65-jarigen, maar ook probleemoplossend denken komt aan bod. Het onderzoek wordt één keer om de tien jaar uitgevoerd. In het Vlaams Gewest werden 3.909 personen bevraagd. (Lees verder onder de video)
De studie toont aan dat Nederlandstaligen 22 procent hoger scoren op rekenvaardigheid en 24 procent beter op geletterdheid dan anderstaligen. Voor rekenen gaat het om het grootste verschil tussen de twee groepen uit alle landen die deelnamen aan het onderzoek, op gebied van taal is alleen in Duitsland de kloof groter.
Demir: ‘Beschamend’
Bovendien presteren Vlamingen zonder migratieachtergrond 25 à 26 procent beter voor taal en rekenen dan migranten van de eerste generatie. Ook hier is de kloof voor taal enkel in Finland en Duitsland groter, op gebied van rekenen is de kloof enkel in Finland groter. Opvallend: de kloof tussen Vlamingen zonder migratieachtergrond en migranten van de tweede generatie is voor alle drie de deelaspecten nergens groter dan in Vlaanderen, voor taal en rekenen gaat het om een verschil van 15 à 16 procent.
Dat wil niet zeggen dat Vlaanderen in zijn geheel slecht scoort. Internationaal gezien bevindt Vlaanderen zich in de subtop: een zevende plaats voor geletterdheid en een achtste plaats voor gecijferdheid en probleemoplossend denken. Finland en Japan voeren de ranglijst aan.
Onderwijsminister Zuhal Demir (N-VA) noemt de resultaten “beschamend” en hamert opnieuw op het belang van het Nederlands. De komende vijf jaar wordt 433 miljoen euro geïnvesteerd in de kennis van het Nederlands, klinkt het. Vroeg beginnen is de boodschap: zo krijgen kleuters die niet slagen voor de Koala-taaltest een intensief taalintegratietraject.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier