Het handelsverkeer tussen de Port of Antwerp-Bruges en de Verenigde Staten neemt toe. Dat blijkt dinsdag uit de halfjaarcijfers van het havenbedrijf. Ondertussen blijven de verschillende flessenhalzen in de haven voor problemen zorgen.
In de eerste zes maanden van dit jaar behandelden de havens van Antwerpen en Zeebrugge 137,2 miljoen ton aan maritieme goederen. Dat is een daling van 4,3 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Toen klokte de haven na zes maanden af op 143 miljoen ton – midden 2023 was dat 139 miljoen ton.
Oplopende wachttijden
De overslag van containers en rollend materieel (bijvoorbeeld auto’s, red.) groeit voorlopig. Droge en vloeibare bulk, zoals graan en aardgas, noteren een daling in vergelijking met de eerste zes maanden vorig jaar. “De bulktrafieken vallen sterk terug, terwijl containeroverslag groeit”, schrijft het havenbedrijf. “Ondertussen neemt de druk op terminals toe door de aanhoudende congestie.”
Die congestie is al maanden en bij uitbreiding jaren een probleem. Een oplossing zal wellicht nog jaren op zich laten wachten. Volgens de meest recente inschattingen is het nieuwe getijdendok van Extra Containercapaciteit Antwerpen (ECA) pas in 2032 operationeel. Congestie op de terminals is overigens in zowat alle Europese havens een realiteit.
Traditioneel wijst het havenbedrijf in Antwerpen naar “logistieke uitdagingen en marktontwikkelingen” als oorzaak van de verstoppingen. In de haven zelf vertaalt de congestie zich in oplopende wachttijden voor zowel containerschepen als vrachtwagenchauffeurs. Stakingen, variabele invoertarieven, lage waterstanden van de Rijn en het Panamakanaal en de instabiliteit rond Jemen spelen allemaal een rol. Daarnaast zijn er de grote rederijen die hun routes aanpassen of fuseren met een andere rederij – en zo schuiven met trafiek. Dat zorgt voor een lage betrouwbaarheid van de vaarschema’s.
Invoerheffingen
Toch ziet de haven lichtpuntjes. “De stijgende VS-trafiek verstevigt de trans-Atlantische positie van Port of Antwerp-Bruges”, klinkt het. In de eerste helft van 2025 groeide de trafiek met de Verenigde Staten met 17,2 procent tot 16,4 miljoen ton. Zo blijven de Verenigde Staten de tweede belangrijkste handelspartner van Port of Antwerp-Bruges, na het Verenigd Koninkrijk. De haven blijft ook de grootste Europese exporthaven naar de Verenigde Staten.
De aanvoer uit de Verenigde Staten steeg met 13,1 procent tot 9,7 miljoen ton. Het gaat bijvoorbeeld om producten zoals vloeibaar gas. Tegelijk nam de uitvoer naar de Verenigde Staten toe met 23,5 procent, tot 6,7 miljoen ton, vooral dankzij brandstoffen en droge bulk. Een minpunt: de export van wagens valt sterk terug door de Amerikaanse invoerheffingen. Voor personen- en bestelwagens gaat het om een terugval met 16 procent, voor vrachtwagens met 30 procent.
Tot slot nam de containerimport uit de Verenigde Staten toe, mogelijk een anticipatie op toekomstige ontwikkelingen. “Veel zal afhangen van een eventueel handelsakkoord tussen de Europese Unie en de Verenigde Staten tegen 1 augustus”, aldus nog het havenbedrijf. “Dat kan opnieuw meer zekerheid en voorspelbaarheid brengen.”