‘Ondernemerschap haalt nauwelijks tv-nieuws’

Het Journaal © VRT

De aandacht voor ondernemerschap op de Vlaamse televisiejournaals is beperkt. Dat blijkt uit een studie van de onderzoekster Tine Holvoet van de Vlerick Business School.

De Tijd bericht over het onderzoek.

Tine Holvoet onderzocht de berichtgeving rond ondernemerschap in de zevenuurjournaals van VRT en VTM van januari 2003 tot maart 2014. Dit is het eerste onderzoek terzake in Vlaanderen.

Een opmerkelijke vaststelling: in de korte omschrijvingen van de 159.694 nieuwsitems in een databank van Steunpunt Media doken de trefwoorden “ondernemer”, “onderneming” en hun afgeleiden amper 191 keer op. Dat is 1,2 keer per 1.000 items. Een uitbreiding met zoektermen als “kmo”, “bedrijf” en “zelfstandige” levert nauwelijks extra vermeldingen op.

Alleen Japan lager

De beeldvorming is ook eenzijdig. Zo waren er zelfs meer items over ondernemerschap en criminaliteit dan over innovatie en creatieve ideeën. Dat ondernemen in Vlaanderen met een imagoprobleem kampt, blijkt ook uit de jongste Global Entrepreneurship Monitor. Slechts iets meer dan de helft van de Vlamingen vindt dat succesvolle ondernemers een goed aanzien genieten. Alleen Japan scoort nog lager.

(Belga/RR)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content