‘Niet evident om Ford-werknemers over te nemen’
Dat zegt Marc Warson, de Limburgse bedrijfsleider die 120 man tewerkstelt op het terrein vlak naast Ford Genk, in Z-Talk Goossens.
Samen met Jos Stalmans, de gedelegeerd bestuurder van VKW Limburg schetst hij hoe ondernemend Limburg er aan toe is bijna een jaar na de aankondiging van de sluiting van Ford Genk.
Intussen hebben van de 6.000 werknemers bij de autofabriek en z’n toeleveranciers bijna 400 mensen hun bedrijf verlaten. De meeste mensen zullen pas eind volgend jaar naar een nieuwe job gaan zoeken. De Vlaamse regering werkte samen met Limburgse overheden, werkgevers- en werknemersorganisaties een strategisch plan uit dat dit banenverlies moet milderen. Maar het korte termijn verhaal ziet er niet zo hoopgevend uit. “De fundamenten van het huis zijn niet in orde. Door de hoge loonkost liep Limburg twee grote buitenlandse investeringsdossiers mis, die meteen voor 1.000 jobs hadden kunnen zorgen. De dure lonen hypothekeren ook onze exportkansen, in een gebied dat sterk is omgeven door Nederland en Duitsland.” vertelt Jos Stalmans.
Marc Warson, die met zijn bedrijf Warsco Units tijdelijke gebouwen maakt voor bijvoorbeeld scholen en onlangs de Limburgse Ambiorixprijs in de wacht sleepte, zit niet te wachten op de Ford-werknemers die binnenkort op de arbeidsmarkt komen. “Het zal niet zo evident zijn om medewerkers van Ford Genk over te nemen. Om te beginnen ligt het loon er 25 procent hoger. En ook de competenties sluiten niet echt aan bij wat wij doen. De meeste Ford-medewerkers hebben een afgelijnde job gehad aan de band en dat is iets heel anders dan werken in een familiale KMO. Er zal een bereidheid moeten zijn om actiever mee te denken en te werken. En daar vrees ik een beetje voor. Net zoals vele andere KMO-leiders.”
Bekijk Z-Talk Goossens met Jos Stalmans en Marc Warson vanaf zaterdagochtend op Kanaal Z of nu reeds op de website van Kanaal Z.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier