Mobiliteitsexpert Kris Peeters: ‘We zetten eerst in op infrastructuur en daarna pas op rekeningrijden. Hadden we niet beter het omgekeerde gedaan?’

Volgens mobiliteitsexpert Kris Peeters kan de Vlaamse overheid beter starten met fiscale maatregelen, en daarna pas beslissen over peperdure infrastructuurwerken. Dat zegt Peeters in Trends Talk op Kanaal Z.

In Trends Talk van dit weekend spreekt mobiliteitsexpert Kris Peeters over de mobiliteitsknoop die de nieuwe Vlaamse regering moet zien te ontwarren. We overlopen met hem de mogelijke oplossingen, gaande van het wegenvignet, over slim rekeningrijden tot een uitbreiding van onze infrastructuur, zoals de Oosterweelverbinding en de verbreding van de Brusselse Ring. Ook het taboe van de salariswagen komt aan bod, naast de groeipijnen waarmee onze binnenvaart en het goederenverkeer per spoor nog kampen.

Maar er is één opvallende conclusie: volgens de mobiliteitsexpert kunnen we beter starten met fiscale maatregelen, en daarna pas beslissen over peperdure infrastructuurwerken.

Kris Peeters: “De gebruiker betaalt zoals de vervuiler betaalt. We hebben dat al geaccepteerd wanneer het gaat over ons afval. We hebben dat geaccepteerd als het over verpakkingen gaat en dergelijke meer. Op heel veel terreinen vinden we het heel logisch dat iemand die ergens meer gebruikt van maakt daar meer voor betaalt. Alleen wat onze mobiliteit in het verkeer betreft, vinden we dat nog niet logisch.”

“Het mooie aan rekeningrijden is dat je met die inkomsten veel kunt doen, maar we moeten dat beter uitleggen aan de mensen. Je kunt de alternatieven verbeteren. Je kunt bijvoorbeeld meer gaan inzetten op openbaar vervoer. Geld dat er vandaag niet is, omdat we het aan andere dingen uitgeven. Je hebt dan inkomsten, en je kunt gaan investeren.”

Volgens de mobiliteitsexpert kun je fiscale maatregelen – in tegenstelling tot infrastructuur zoals Oosterweel of de Brusselse Ring – bijsturen.

Peeters: “Aan de infrastructuur die je bouwt, zit je de volgende vijftig, zestig, of zeventig jaar misschien vast. Dat wordt niet gemakkelijk om dat eventueel af te breken of bij te sturen wanneer dat nodig zou zijn. Dat is natuurlijk anders met niet-infrastructurele architectuur zoals fiscaliteit. Die kun je bij wijze van spreken op een jaar of op twee jaar helemaal bijsturen en hervormen. We zetten nu eerst in op infrastructuur en daarna gaan we naar rekeningrijden, tolheffing en dergelijke meer. Als we nu eens het omgekeerde hadden gedaan, dan hadden we misschien de Oosterweel-werken veel kleiner of meer op maat kunnen maken.”

Bekijk de volledige Trends Talk met Kris Peeters vanaf 11 uur zaterdagochtend op Kanaal Z of op deze website. Trends Talk is ook te beluisteren als podcast op Spotify of andere podcastkanalen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content