Vlaams minister van Onderwijs en Werk Zuhal Demir (N-VA) heeft het systeem van duaal leren hervormd. De vorige aanpak van het werkplekleren, waarbij jongeren lessen op school combineren met werkdagen bij bedrijven, leverde niet het verhoopte succes op.
Dat zei Zuhal Demir afgelopen weekend in Trends Talk. Duaal leren moet onderwijs en arbeidsmarkt dichter bij elkaar brengen, en vooral jongeren die schoolmoe zijn weer oppikken. Maar, slechts 6,6 procent van de leerlingen die potentieel zo’n duaal traject kunnen volgen zat er ook in, vaak door een gebrek aan begeleiding. Verschillende systemen bestonden naast elkaar en bedrijven klaagden over te veel administratieve verplichtingen. Vanaf 1 september, het nieuwe schooljaar, geldt een nieuwe aanpak.
Demir kondigde drie hervormingen aan. “Eén: we gaan één systeem hebben, dus dat is duaal leren. Je had daarnaast nog andere systemen van stages en werkplekervaringen en dat zorgt ook voor verwarring. Nu gaan we naar één, alleen dat duaal leren.
“Twee: minder administratieve lasten voor de werkgevers, dus minder papieren invullen. We gaan vanuit de scholen die leerlingen ook meer begeleiden, want daar klaagden dan de bedrijven vooral over.
“En drie: ook heel belangrijk is dat we leerlingen die dat doen, maar die bijvoorbeeld na een aantal maanden al afhaken, wel een deel erkenning geven. Dat we een soort van certificaat van erkenning geven voor het deel traject dat ze hebben gedaan, zodat ze dat ook desnoods nadien terug kunnen oppikken.”