Hybrides zijn niet de toekomst

Valencia, Spanje – 16 februari 2016: Toyota Prius geparkeerd op straat. De vierde generatie debuteerde in 2015. | Foto: Getty

Nu de verkoop van elektrische wagens stokt, zetten vooral de Europese fabrikanten in op hybrides, auto’s met een elektro- en een verbrandingsmotor. Maar op termijn wordt de volledig elektrische auto toch de standaard.

Wereldwijd werden vorig jaar meer dan dubbel zoveel wagens verkocht die puur op batterijen rijden (EV) dan hybrides (PHEV). Maar de kloof wordt snel kleiner. De verkoop van PHEV’s steeg met bijna 50 procent op jaarbasis in de eerste zeven maanden van 2024, vergeleken met slechts 8 procent voor EV’s, volgens schattingen van de analist Bernstein.

Verschillende autofabrikanten zien EV’s minder zitten, ten voordele van de hybrides. Deze maand krabbelde Volvo terug op zijn belofte om tegen 2030 alleen nog maar elektrische wagens te bouwen. Het bedrijf zegt nu dat EV’s en PHEV’s tegen het einde van het decennium samen goed zullen zijn voor 90 procent van zijn verkoop. Vorige maand kondigde Ford aan dat het afzag van plannen om een grote volledig elektrische SUV te maken; in plaats daarvan kiest het voor een hybride aandrijving. Hyundai verdubbelt zijn hybride aanbod van zeven naar veertien modellen. Ook Volkswagen heeft gezegd meer te investeren in hybride auto’s terwijl het zijn plannen voor elektrische auto’s heroverweegt.

Lees verder onder grafiek

Consumenten kiezen deels voor hybride auto’s omdat ze goedkoop zijn. De grote accu’s die nodig zijn in volledig elektrische auto’s, maken ze veel duurder dan benzineauto’s. “De meeste kopers willen die meerprijs niet betalen”, zegt Jim Farley, de baas van Ford. Plug-inhybrides werken op veel kleinere batterijen, ongeveer een derde van de grootte van die in EV’s. Daardoor zijn PHEV’s slechts iets duurder dan auto’s met benzinemotoren en kosten ze minder in verbruik. Hybride auto’s kunnen meestal maar zo’n 60 kilometer afleggen op hun accu’s, maar de verbrandingsmotor voorkomt de angst van veel bestuurders van elektrische auto’s om zonder lading te komen staan.

De batterijprijzen zullen nog verder dalen naarmate de productie toeneemt en nieuwe chemische procedés ontwikkeld worden.

Kortzichtig

De hype kan weleens heel vluchtig zijn. Regels in Californië, overgenomen door zestien andere Amerikaanse staten, bepalen dat tegen 2035 slechts 20 procent van de nieuwe voertuigen plug-inhybrides mogen zijn; de rest moet volledig elektrisch zijn. De Europese Unie is van plan nog harder op de rem te staan: in Europa zal de verkoop van alle auto’s met een benzinemotor, inclusief hybrides, verboden zijn in 2035.

Wellicht zijn hybrides tegen die tijd economisch ook al minder interessant. De batterijprijzen zijn gedaald en zullen nog verder dalen naarmate de productie toeneemt en nieuwe chemische procedés ontwikkeld worden. Autofabrikanten zoals Renault hebben plannen om EV-modellen uit te brengen die aanzienlijk minder kosten dan hun huidige aanbod, aangemoedigd door de Chinese concurrentie. En de oplaadnetwerken blijven zich uitbreiden.

Bernstein voorspelt dat elektrische voertuigen marktaandeel zullen winnen tot ongeveer 2030, maar dat de verkoop daarna zal stabiliseren en uiteindelijk zal afnemen naarmate die van EV’s versnelt (zie grafiek). “Hybrides zijn nu aan de winnende hand, maar uiteindelijk zullen de puur elektrische wagens winnen”, denkt Patrick Hummel van de bank UBS. Xavier Smith van het adviesbureau AlphaSense denkt dat de obsessie van de autofabrikanten voor hybrides kortzichtig zal blijken te zijn. Degene die hun focus op elektrificatie verliezen, zouden weleens snel achterop kunnen raken.

Lees ook:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content