Gesloten snelwegparking Jabbeke: ‘Veiligheid is de kerntaak van de overheid’
De nachtelijke sluiting van de snelwegparking langs de E40 in Jabbeke stuit bij de transportsector op onbegrip. Volgens Lode Verkinderen, de topman van de sectororganisatie Transport en Logistiek Vlaanderen, moet de overheid zorgen voor veilige parkings.
De burgemeester van Jabbeke heeft de snelwegparking langs de E40 ‘s nachts gesloten. Welke gevolgen heeft die beslissing voor de transporteurs?
LODE VERKINDEREN. “Als een snelwegparking ‘s nachts wordt gesloten, vinden chauffeurs ‘s avonds geen parkeerplaats meer met op zijn minst propere toiletten, en in het beste geval een douche en een vuilnisbak. Wat voor elke burger een basisbehoefte is, komt in het gedrang. Ofwel probeert de chauffeur zijn rit zo te plannen dat hij zijn nachtelijke stop meer naar het oosten van het land verschuift. Of hij soupeert zijn rij-uren op, rijdt de autosnelweg af en zoekt ergens een plaats. Dan krijg je parkeergedrag in de buurt van Jabbeke op plaatsen die daar niet voor bedoeld zijn. Dat kan in een dorp zijn, op een industrieterrein of langs de baan. Als chauffeurs systematisch op bepaalde plaatsen gaan staan, zal het niet lang duren vooraleer mensensmokkelaars dat doorhebben.”
Welke oplossingen schuift de sector naar voren?
VERKINDEREN. “Veiligheid is de kerntaak van de overheid. Daar moeten de nodige middelen voor worden ingezet. Het is toch ook ondenkbaar dat de overheid voor een risicomatch tussen twee voetbalclubs geen politie inzet? De veiligheid garandeer je niet door meerdere keren per week te patrouilleren. Dat doe je door op een onvoorspelbare manier verschillende keren per nacht langs te komen, met voldoende manschappen en middelen.”
Kan de transportsector zelf meer doen aan de beveiliging van de vrachtwagens?
VERKINDEREN. “De sector doet al heel veel. Ik weet van situaties waar een volledig beveiligde vrachtwagen, bijna een rondrijdende brandkast, aan de onderkant was opengeschroefd om mensen tussen de lading te kunnen verstoppen. Als het fysiek enigszins mogelijk is, zullen transmigranten het altijd proberen. Iedereen weet dat een fundamentele oplossing niet wordt bereikt als het beleid in het Verenigd Koninkrijk niet verandert.”
Hoe kijkt de sector naar het politieke spel tussen de burgemeesters en de andere overheden, die de hete aardappel lijken door te schuiven?
VERKINDEREN. “Wij kunnen alleen maar vaststellen dat wij het slachtoffer zijn. Niemand lijkt te beseffen dat er ‘s nachts op elke snelweg in België al een capaciteitsprobleem is. Als je de regels over de rij- en rusttijden wilt respecteren, en dat vindt iedereen belangrijk, heb je daar voldoende en goed uitgeruste parkings voor nodig. Wij dringen erop aan op middellange termijn in bijkomende capaciteit te voorzien. Die is nodig, als je weet dat het aantal vrachtwagens jaar na jaar toeneemt.”
Er duiken ook verhalen op over malafide chauffeurs die meewerken met de mensensmokkelaars. Hoe reageert u daarop?
VERKINDEREN. “Wij distantiëren ons volledig van mensen die zich inlaten met mensensmokkel. Vrachtwagenchauffeurs die dat soort zaken mee bekokstoven, vertegenwoordigen wij niet. Onze Belgische transportondernemers zijn voor honderd procent een slachtoffer.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier