Gemiddelde Belg kan zo’n 12.000 Big Macs per jaar kopen
Hoeveel Big Macs kan de gemiddelde inwoner van een land kopen met zijn jaarloon? Die vraag heeft het gerenommeerde weekblad The Economist beantwoord op basis van zijn bekende Big Mac-index.
De Amerikanen zijn niet verwonderlijk de winnaars met zo’n 14.000 Big Macs. Op de tweede en derde plaats volgen respectievelijk de Zwitsers en de Denen. De Belgen staan op de vijfde plaats, met een salaris waarmee ze per jaar een kleine 12.000 stuks kunnen kopen. Van onze buurlanden staat Nederland op de elfde plaats en Duitsland op de vijftiende plaats. Frankrijk komt niet in de top vijftien voor.
Bekijk hier de top vijftien:
Wat is de Bic Mac-index? En wat zegt die?
Twee keer per jaar peilt The Economist met zijn Big Mac-index de waardeverhouding van valuta’s. De Big Mac van McDonald’s is het icoon van de fastfoodindustrie. De Amerikaanse hamburgerketen staat bekend om haar uniforme menu’s. Waar je ook een McDonald’s binnenloopt, overal ter wereld krijg je hamburgers met dezelfde kwaliteit en smaak. Toch worden de ingrediënten lokaal ingekocht. In de prijs van de Big Mac zitten automatisch de kosten voor de ingrediënten, de arbeid en de energie. Door de Amerikaanse verkoopprijzen te vergelijken met andere landen, krijg je inzage in de relatieve koopkracht en kun je iets zeggen over de waardeverhouding van valuta’s.
Pamela Woodall creëerde in 1986 de Big Mac-index voor een toegankelijk artikel over koopkracht en wisselkoersen voor The Economist, de Britse evenknie van Trends. De hamburgerindex maakt op ludieke wijze inzichtelijk of valuta’s over- of ondergewaardeerd zijn.
Lees meer over de Big Mac-index
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier