Geen nachtvluchtenverbod, wél stille weekendnachten in nieuwe vergunning Brussels Airport

Zuhal Demir | Foto: Getty

Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir heeft de nieuwe omgevingsvergunning voor Brussels Airport goedgekeurd. In de vergunning van onbepaalde duur worden volgens de N-VA-minister voorwaarden opgelegd “om het evenwicht tussen de economische belangen van de luchthaven en de leefbaarheid voor de omgeving te garanderen”.

Een verbod op nachtvluchten komt er niet. Maar Demir wil het aantal ernstig slaapverstoorden wél sterk verminderen. Tegen 2032 moet dat aantal met 30 procent omlaag. Daarvoor worden er stapsgewijs stille weekendnachten ingevoerd.

Wie beslist over de toekomst van Brussels Airport, moet altijd een moeilijke en gevoelige afweging maken tussen de economische baten van de luchthaven en de bekommernissen rond leefbaarheid en geluidshinder.

Minister Demir maakt zich sterk dat ze in de nieuwe vergunning voor de luchthaven van Zaventem een evenwicht tussen alle belangen heeft gevonden. ‘Er werken direct en indirect 64.000 mensen in de luchthavengemeenschap. De koopkracht van al deze gezinnen en de welvaartscreatie voor Vlaanderen fnuiken we hier uitdrukkelijk niet, al vragen we wél inspanningen van de sector. Het evenwicht bewaken tussen de economische belangen en de leefbaarheid is immers de beste garantie op rechtszekerheid’, aldus Demir.

Concreet krijgt de luchthaven een nieuwe omgevingsvergunning, eentje van onbepaalde duur waarin wel verschillende voorwaarden zijn opgelegd. een totaalverbod op nachtvluchten komt er niet. Daarmee geeft Demir geen gevolg aan een advies van het departement Zorg. Dat wilde een maximaal geluidsniveau voor piekgeluiden van 60 dB opleggen. Dat zou de facto neerkomen op een vebod op nachtvluchten. Dat was ook het pleidooi van de federale minister van Mobiliteit Georges Gilkinet. Maar zo’n verbod zou volgens minister Demir neerkomen op een verlies van 1.600 jobs. ‘Die onrealistische eis wijs ik af’, dixit de N-VA-minister.

Dat betekent volgens Demir niet dat er geen rekening gehouden wordt met de geluidshinder voor de omwonenden. Zo is het wél de bedoeling om het aantal ernstig slaapverstoorden tegen 2032 met 30 procent te verminderen. Dat is iets minder snel dan Europa voorziet (- 30 procent tegen 2030), maar het is volgens Demir ‘niettemin ambitieus voor de luchthaven’. 

De vergunning voorziet ook in de gefaseerde invoering van stille weekendnachten.  Vanaf de zomer van 2026 zullen enkel nog landingen toegestaan zijn voor vliegtuigen met een voldoende laag geluidsniveau (QC lager of gelijk aan 2) ’s nachts tussen 1u en 5u van zaterdag tot maandag. Die stille weekendnachten worden stelselmatig enkele uren verlengd in 2028 en 2030.

https://5db6f7d3ca3abc1a18612c54d294baee.safeframe.googlesyndication.com/safeframe/1-0-40/html/container.html

Vanaf 2028 volgt de introductie van stille weekendnachten ook voor opstijgende vluchten. Demir legt het plafond voor het totale aantal vliegbewegingen op 240.000 vluchten per jaar vanaf 2032, wat een groeiscenario van 13 procent nog steeds mogelijk maakt. Op dit moment telt de luchthaven immers 212.000 (2023) vluchten per jaar.

Groeiscenario van 13 procent nog steeds mogelijk

Demir legt het plafond voor het totale aantal vliegbewegingen op 240.000 vluchten per jaar vanaf 2032, wat een groeiscenario van 13 procent nog steeds mogelijk maakt. Op dit moment telt de luchthaven immers 212.000 (2023) vluchten per jaar. Het plafond van 240.000 ligt hoger dan het maximum van 234.000 bewegingen vanaf 2030 dat in het advies van de gewestelijke omgevingsvergunningscommissie (GOVC) stond. Bond Beter Leefmilieu ging volgens minister Demir nog een stap verder en pleitte voor een plafond van 220.000 vluchten vanaf 2025. 

De luchthavenuitbater zelf vroeg om geen plafond op te leggen en wilde ook na 2032 graag doorgroeien. Maar volgens minister Demir werd dit niet onderzocht in het milieueffectenrapport. ‘Daarom kon ik hier juridisch niet in meegaan’, dixit Demir. Als uitbater Brussels Airport Company (BAC) in de toekomst een ander plafond wil, kan ze daarvoor wel nog via een bijstellingsprocedure een aanvraag indienen. 

Uit het aanvraagdossier blijkt bovendien dat de stikstofimpact van de luchthaven op de omgeving ook met de vergunde groeimogelijkheden aanvaardbaar is. Hierbij moet opgemerkt worden dat dit zonder stikstofdecreet niet het geval zou zijn. Zonder stikstofdecreet had de aanvraag geweigerd moeten worden.

Lang leek de grootste hindernis voor de vergunning van Brussels Airport de stikstofuitstoot te zijn. Maar uit het aanvraagdossier blijkt dat de stikstofimpact van de luchthaven op de omgeving aanvaardbaar is, ook rekening houdend met de vergunde groei. Minister Demir merkt op dat het recent goedgekeurde stikstofdecreet daarbij een bepalende rol heeft gespeeld. ‘Zonder stikstofdecreet had de aanvraag geweigerd moeten worden’, klinkt het.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content