Diependaele: ‘Nieuwe sluis in Terneuzen geeft perspectief op nieuwe economische spelers’
De nieuwe megasluis in Terneuzen die vrijdag officieel in gebruik werd genomen, zal volgens minister-president Matthias Diependaele Vlaanderen belangrijke economische voordelen opleveren. ‘Je mag dat echt niet onderschatten,’ zegt hij in een studiogesprek op Kanaal Z.
Aan de nieuwe Noordzeesluizen in Terneuzen hangt een prijskaartje dat is opgelopen tot 1,2 miljard euro, een fors bedrag. Vlaanderen en North Sea Port zullen het gros van dat bedrag voor hun rekening nemen (meer dan 860 miljoen euro), terwijl die sluis op Nederlands grondgebied ligt. Drie vragen daarover aan de nieuwe Vlaamse minister-president Matthias Diependaele (N-VA). (Bekijk hieronder het studiogesprek met Vlaams-minister-president Diependaele en/of lees verder onder de video)
Zal Vlaanderen er ook het grootste voordeel uit halen?
MATTHIAS DIEPENDAELE. “Absoluut. Dat is helemaal conform de afspraak die we in 2015, dus voor de start van de bouwwerken, hebben gemaakt met Nederland. Het gaat vooral voornamelijk over de economische ontsluiting van de haven van Gent en heel het industrieel gebied dat daar ligt. De economische voordelen liggen voor het grootste deel in Vlaanderen. Het is dus ook normaal dat wij het grootste deel van de factuur oppikken.”
Waar liggen die voordelen dan precies?
DIEPENDAELE. “Op heel veel verschillende manieren. Eerst en vooral voor de bestaande bedrijvigheid, voor ArcelorMittal, voor Volvo en dergelijke meer. Zij gaan sneller, goedkoper, ecologischer hun goederen kunnen aanleveren en terug afvoeren. Dus dat is al een heel groot voordeel om de bedrijvigheid die daar vandaag aanwezig is, 106.000 werknemers, te kunnen behouden.
“Maar naar de toekomst toe geeft het ook perspectief op nieuwe economische spelers daar. Er is bijvoorbeeld al een glasproducent die langs daar zal invoeren om in Limburg te gaan produceren. Die heeft omwille van die sluis toegezegd. Je mag echt niet onderschatten hoe belangrijk het is om aan de wereld het signaal te geven van ‘kijk: wij investeren nog in Vlaanderen en in Nederland’ om die logistieke toegangspoort tot de rest van Europa te blijven. Dat is een heel belangrijk signaal.
En zal het ook de toegevoegde waarde van die haven nog vergroten?
DIEPENDAELE. “Ja, en dat is iets wat we soms wel eens vergeten. Een grote haven is één ding, en dan gaat het voornamelijk om de overslag van goederen. De North Sea Port, de nieuwe samenwerking tussen de haven van Gent, Terneuzen en Vlissingen, is de negende grootste van Europa wat betreft overslag van goederen. Maar als je gaat kijken naar de toegevoegde waarde, dan is dat eigenlijk de derde grootste haven van Europa. En dat is natuurlijk waar de meeste welvaart gecreëerd wordt. Dat is waar we het meeste centen mee verdienen als samenleving. Het is heel belangrijk om daarop te wijzen.
Lees ook:
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier