Roeland Byl
‘De werf van het Brusselse Gewestelijke Expresnet is een kantelpunt in het mobiliteitsbeleid’
De files rond de grote steden zijn tot zulke proporties aangegroeid, dat investeren in het openbaar vervoer opnieuw een alternatief wordt. Dat zegt Trends-redacteur Roeland Byl.
De werf van het Brusselse Gewestelijke Expresnet (GEN) is na drie jaar stilstand heropend. Enkele MR-ministers kwamen in Hoeilaert zelfs een handje helpen. Dat markeert wellicht een kantelpunt in het mobiliteitsbeleid in ons land.
De files rond de grote steden zijn tot zulke proporties aangegroeid, dat investeren in het openbaar vervoer opnieuw een alternatief wordt. Zeker voor wie pendelt tussen de voorstad en een grootstad.
Over het Gewestelijk Expresnet Brussel wordt al dertig jaar gesproken, maar veel meer dan een financiële kater had dat nog niet opgeleverd. Communautair gekibbel en institutionele koterij zijn een deel van de verklaring, naast de slechte financiële gezondheid van de spoorbedrijven.
Het is een betekenisvol signaal dat minister van Mobiliteit François Bellot (MR) het strikte budgettaire regime dat het regeerakkoord aan de NMBS en Infrabel had opgelegd, wist te doorbreken. Onder zijn impuls kwam een extra miljard voor investeringen in het Brusselse voorstadsnet op tafel.
De werf van het Brusselse Gewestelijke Expresnet is een kantelpunt in het mobiliteitsbeleid
Een ander lichtpunt is dat spoorbazin Sophie Dutordoir vorige week betere cijfers kon voorleggen. Het lijkt erop dat de NMBS eindelijk de aangroei van schulden wist te stelpen. Dutordoir krijgt de ruimte om te investeren in een voorstedelijk aanbod met de S-treinen.
Daarbij hoort een aantrekkelijk tariefbeleid voor reizigers. Daar is nog heel wat werk aan de winkel. Hoe de ticketinkomsten worden verdeeld, zal de gemiddelde gebruiker worst wezen, zolang hij maar voordelig en zonder poespas kan overstappen tussen De Lijn, TEC, MIVB en S-treinen.
Het valt te hopen dat de mobiliteitsbedrijven elkaar vinden in een klantgerichte benadering en de communautaire valkuilen weten te ontlopen.
Het momentum is er. Ook Antwerpen en Gent werken aan een voorstadsnet. In september lanceerden de NMBS en De Lijn in beide steden een Citypas.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier