In het land van de Biergartens en de Oktoberfesten wordt almaar minder bier gedronken. Hoe komt dat?
Als je het beeld van een Duitser oproept, is de kans groot dat je een in lederhosen of dirndl geklede persoon met een half dozijn overvolle bierpullen ziet. Het probleem met dat beeld is dat Duitsers hun smaak verliezen voor de drank die hen ooit definieerde. Op 1 augustus kondigde het Duitse bureau voor de statistiek aan dat in de eerste helft van 2025 de bierverkoop over zes maanden voor het eerst sinds 1993 onder 4 miljard liter was gedaald. In 2005 dronk de gemiddelde Duitser nog 112 liter van het spul. Dat is nu minder dan 90 liter. Duitsland blijft de zesde grootste biermarkt ter wereld. Maar terwijl de Duitsers ooit meer dronken dan wie dan ook, afgezien van de onverzadigbare Tsjechen, staan ze nu achtste op de ranglijst per persoon. Erger nog, de daling gaat steeds sneller. “Sommige brouwerijen zijn in paniek”, zegt consultant Gerrit Blümelhuber. (Lees verder onder de grafiek).

Enkele boosdoeners zijn bekend: Duitsland vergrijst en jongeren drinken minder graag. Sommigen geven de schuld aan de kostprijs, maar dat lijkt moeilijk te rijmen met de 15 euro voor een krat Paulaner in de schappen van de supermarkt. Moeilijkheden in hotels en restaurants wijzen op een breder horecaprobleem. Toch is de daling voor wijn veel kleiner. “Er is een duidelijke dorst naar bier in Duitsland”, zegt Volker Kuhl, de CEO van de brouwerij C&A Veltins, maar “geen verlangen naar een derde of vierde glas”.
Alkoholfrei
Er komt wel hoop van de bloeiende alcoholvrije sector, die bijna een tiende van het in Duitsland gebrouwen bier voor zijn rekening neemt (hoewel het niet in de officiële statistieken staat). Een Biergarten zonder alkoholfrei is zeldzaam, en vorig jaar opende in München zelfs de eerste die uitsluitend brouwsels zonder alcohol aanbiedt. Duitse Braumeister proberen soms nieuwe technieken uit, zoals het gebruik van wilde gisten die niet alle suiker vergisten tijdens het brouwproces. Maar de Duitse zuiverheidswet, die beperkingen oplegt aan wat als bier op de markt mag worden gebracht, is niet altijd een uitnodiging om te innoveren, waarschuwt Markus Raupach van de German Beer Academy.
Er is een duidelijke dorst naar bier in Duitsland, maar geen verlangen naar een derde of vierde glas.
Zelfs in de rooskleurigste voorspellingen kan alcoholvrij bier de daling van de alcoholische soort onmogelijk compenseren. Dat geldt ook voor de export, die nog sneller afneemt dan de binnenlandse verkoop en nu geconfronteerd wordt met de importheffingen van Donald Trump. Bijna honderd Duitse brouwerijen zijn de afgelopen vijf jaar gesloten en er zullen er zeker nog volgen. Een ontnuchterende gedachte.